دسته‌بندی نشده

علائم خرابی اویل پمپ و زمان تعویض آن

یکی از این علائم خرابی اویل پمپ، پمپ ماشین است که در صورت فرسوده شدن مشکلات مختلفی را برای شما ایجاد خواهد کرد. قطعات مختلفی در ماشین وجود دارند که در صورت فرسوده شدن مشکلات مختلفی را برای خودرو شما ایجاد می‎ کنند. در این قسمت از دانستنی های خودرو در پژمان پارت به نحوه عملکرد پمپ آب در اتومبیل و علائم فرسودگی آن خواهیم پرداخت. برای اطلاع از قیمت اویل پمپ و سایر قطعات یدکی مانند دیسک و صفحه پراید و …  به سایت لوازم یدکی خودرو پژمان پارت مراجعه کنید.

علائم خرابی اویل پمپ ماشین

علائم بسیاری وجود دارد که نشان دهنده خرابی اویل پمپ است. برخی از علائم رایج عبارتند از: سر و صدای سوپاپ های خودرو، کاهش فشار روغن، افزایش دمای موتور و ایجاد سر و صدا توسط پمپ روغن. در ادامه چند نشانه رایج خرابی اویل پمپ را مرور خواهیم کرد.

۱- بدون آب ماندن موتور (بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ ها و یا نشتی های دیگر) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می شود در واقع همانند تب کردن در بدن، باعث تشنج می‌شود.
۲- داغ کردن موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید نادیده گرفته شود.
۳- کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
۴- راندن موتور با سرعت های خیلی زیاد بطوری که دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود.

علائم خرابی اویل پمپ بنزین

مهمترین علائم خرابی پمپ بنزین خودرو را که باید حتما مورد بررسی قرار گیرند، شامل موارد زیر می باشند:

  • شنیدن صداهای ناهنجار و بلند از باک خودرو
  • مشکل در روشن کردن و استارت زدن خودرو
  • کاهش شتاب و قدرت موتور در عین افزایش مصرف سوخت
  • ریپ زدن خودرو در سرعت های ثابت و معین
  • روشن نشدن کلی خودرو
  • افزایش شتاب خودرو در مواردی ناگهانی
  • بالا رفتن دمای موتور
  • کاهش عملکرد پدال گاز
  • پرش موتور
  • متوقف شدن حرکت موتور خودرو

به طور کلی موارد بالا می توانند نشان از خرابی نسبی پمپ بنزین خودرو شما باشند. اما این بدین معنا نیست که بروز این مشکلات قطعا ناشی از خرابی پمپ بنزین خودرو است بلکه نیاز است شما این قطعه را مورد بررسی قرار دهید.

نشانه های خرابی اویل پمپ

چند مورد از عواملی که باعث خرابی اویل پمپ می‌شود :

۱- بدون آب ماندن موتور ( بخاطر نشت آب از رادیاتور و شلینگ ها و یا نشتی های دیگر ) و هر علتی که باعث داغ کردن موتور می شود در واقع همانند تب کردن در بدن ، باعث تشنج می‌شود .
۲ -گرمای بیش از حد موتور هم یک مشکل بزرگ است که نباید انرا ندید گرفت.
۳ – کثیف بودن فیلتر روغن و یا کهنه بودن بیش از اندازه روغن
۴ – هل موتور با سرعت های خیلی زیاد بطوریکه دور موتور به محدوده قرمز نزدیک شود .

علائم خرابی اویل پمپ

علائم خرابی اویل پمپ حین حرکت

یکی دیگر از علائمی که به راحتی قابل شناسایی است و نشان دهنده پمپ آب فرسوده در ماشین است ، قرقره شل پمپ آب است که باعث ایجاد صدای ناله در هنگام رانندگی با سرعت بالا می ‎شود که در چنین شرایطی اگر نسبت به تعمیر و یا تعویض پمپ آب اتومبیل خود اقدامات لازم را انجام ندهید ممکن است باعث آسیب رسیدن به قطعات دیگر ماشین از جمله موتور آن شود.

علائم خرابی اویل پمپ چیست؟

  1. یکی از بهترین علامت هایی که می تواند نشان دهد که پمپ شما خراب می باشد روشن شدن چراغ روغن است و در این صورت می بایست آن را بررسی کنید.
  2. از علائم دیگر می توان به افزایش دمای موتور اشاره کرد و می بایست میزان حرارت موتور را چک کنید.
  3. از علائم دیگر می توان به صدای سوپاپ ها اشاره کرد که با کم شدن روغن صدای آن ها زیاد می شود.
  4. در صورت خرابی پمپ روغن این قطعه نیز می تواند سرو سرو صدای بسیار زیادی را ایجاد کند.

یکی دیگر از علائمی که به راحتی قابل شناسایی است و نشان دهنده پمپ آب فرسوده در ماشین است ، قرقره شل پمپ آب است که باعث ایجاد صدای ناله در هنگام رانندگی با سرعت بالا می ‎شود که در چنین شرایطی اگر نسبت به تعمیر و یا تعویض پمپ آب اتومبیل خود اقدامات لازم را انجام ندهید ممکن است باعث آسیب رسیدن به قطعات دیگر ماشین از جمله موتور آن شود.

علائم خرابی اویل پمپ حین کار

حرکت اویل پمپ از میل بادامک یا میل لنگ تامین می‌شود. در موتورهای میل بادامکی، چرخ دنده ای روی میل بادامک وجود دارد که محور اویل پمپ رابه حرکت در می‌آورد و این حرکت محور، باعث حرکت دلکونیز می‌شود. چنین مواردی هنگام باز و بسته کردن اویل پمپ بایستی به موقعیت چکش برق دلکو و وضعیت قرار گیری پیستون ها توجه کرد. در صورت این اتفاق رخ دهد، پمپ در حین کار خراب می شود و مجبور به تعمیر اویل پمپ هستیم.

علائم خرابی اویل پمپ خودرو

خراب شدن اویل پمپ می‌تواند مشکلات زیادی برای خودرو به همراه داشته باشد. از این رو لازم است سریعا خرابی این قطعه شناسایی شده و پیش از بروز آسیب‌های جدی به تعمیرش پرداخت. در ادامه برخی از علائم نشان‌دهنده خرابی پمپ روغن در ماشین را با هم بررسی می‌کنیم:

۱کاهش فشار روغن یا روشن شدن چراغ چک موتور

خراب شدن یا فرسوده شدن پمپ روغن منجر به کاهش فشار آن در موتور می‌شود. این مسئله معمولا با روشن شدن چراغ چک موتور در پشت داشبورد به اطلاع راننده می‌رسد. بنابراین در اولین قدم پس از روشن شدن چراغ چک روغن، باید مقدار روغن موتور را بررسی کنید. اگر این مقدار کمتر از حد استاندارد باشد، لازم است به خودرو روغن اضافه کنید. در صورتی که پس از این کار باز هم چراغ چک روشن بود و کمبود فشار روغن را اطلاع می‌داد، باید به سراغ بررسی اویل پمپ بروید. زیرا احتمال زیاد مشکل از این پمپ است.

۲بالا رفتن دما در موتور

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی اویل پمپ، بالا رفتن دما در موتور است. زیرا یکی از وظایف روغن موتور کاهش دمای اجزای فلزی درون پیشرانه است. حال اگر این روغن به میزان کافی وارد موتور نشود، دمای این قطعات بالا خواهد رفت. بنابراین در صورت مواجه با افزایش دما در پیشرانه باید یکی از احتمالات را بر خراب شدن پمپ انتقال روغن بگذارید.

۳ایجاد سر و صدا توسط سوپاپ ها

روغن موتور هنگام ورود به پیشرانه از اصطکاک میان قطعات داخلی آن می‌کاهد. حال اگر پمپ روغن خراب شده و نتواند روغن کافی را به پیشرانه انتقال دهد، شاهد افزایش سطح اصطکاک میان این اجزا خواهیم بود. در نتیجه سر و صدای سوپاپ‌ها بلند شده و موتور صدا می‌دهد.

۴وجود نویز در عملکرد پمپ روغن

یکی از نشانه‌های خرابی پمپ روغن، شنیدن سر و صدا و نویز از سوی آن است. این صدا حتی در زمان کارکردن ماشین به صورت درجا نیز به گوش می‌رسد. بنابراین لازم است هنگام شنیدن صدا از سوی این پمپ برای بررسی و چکاپ آن به تعمیرگاه مراجعه نمایید.

خرابی اویل پمپ ۲۰۶ و نکات مهم آن

خرابی پمپ روغن ۲۰۶ ممکن است به دلایل گوناگون رخ دهد. این علائم مربوط به بخش روغن‌کاری موتور است و هرکدام از آن‌ها می‌تواند باعث کاهش فشار روغن و در نتیجه افزایش فشار واردشده به اویل پمپ ۲۰۶ و خرابی آن گردد. مهم‌ترین نشانه در مورد وجود عیب پمپ روغن ۲۰۶ روشن شدن چراغ چک روغن در صفحه کیلومتر بوده. بعدازآن مشاهده چکه و روغن‌ریزی در زیر موتور نیز می‌تواند نشانه خرابی این قطعه باشد. برای خرید اویل پمپ ۲۰۶ به سایت مراجعه کنید.

نشانه های خرابی اویل پمپ گیربکس

  1. توربین در حین حرکت بصورت دو به سه تقه می زند.
  2. وقتی توربین خراب می شود معمولا در اکثر مواقع خودرو با ضعف و کندی حرکت می کند یعنی حرکت اولیه و استارت حرکت خیلی کند است.
  3. تعویض اشتباه توربین گیربکس
  4. روغن ریزی پپشت پمپ
  5. خورده شدن دهانه ی پمپ
  6. روشن شدن همزمان چراغ اسنوبرف و تقه زدن

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ یا همان پمپ روغن وسیله ای است که روغن موجود در موتور را به مدار روغنکاری پمپ کرده و جریان روانسازی موتور را ایجاد می کند. این وسیله معمولاً در داخل بلوک سیلندر قرار دارد. این وسیله روغن را پس از فرستادن به سمت فیلتر به مدار روغن کاری پمپ می کند. در ادامه به انواع اویل پمپ می پردازیم.

اویل پمپ روتوری

پم پ روغن روتوری، پمپ ژروتور نیز نامیده می‌شود. پمپ روتوری دارای یک چرخ دنده داخلی بوده که روتور داخلی یک لوب کمتر از روتور خارجی دارد که کمی دور از مرکز روتور خارجی نصب شده است. به همین دلیل باعث می‌شود که روتور خارجی ۸۰% از سرعت روتور داخلی بچرخد. عملکرد پمپ‌های روتوری شبیه به پمپ‌های دنده‌ای است.

پمپ روغن سوزنی

اویل پمپ سوزنی یکی از کاربردی‌ترین پمپ‌ها در موتورسیکلت بوده که در این مدل اویل پمپ به کمک پلانجر و فنر بیرون فرستاده می‌شود.

پمپ روغن دنده‌ای

اویل پمپ دنده‌ای، پمپی است که به واسطه دور دو چرخ دنده کار می‌کند که روغن موجود در پمپ مابین چرخ دنده‌ها و بدنه پمپ قرار دارد و بیرون میرود.

نشانه های خرابی در اویل پمپ مکانیکی

به طور قطع، مهم ترین دلیل خرابی پمپ روغن ها با فرض اینکه که اگر موتور خودرو تمیزتان باشد و موتورعاری از جرم باشد و نیز فشنگی روغن سالم باشد، در حین اینکه موتور به اندازه کافی داغ باشد ، دراین هنگام چراغ روغن روشن میشود که این خود نشان دهنده ضعیف بودن اویل پمپ در سیکل کاری میباشد. ابتدا ،نشانگر گیج روغن را چک کنید و مطمئن شوید که سطح روغن در خودروتان کم نشده باشد.

تمامی موارد مورد بحث منباب فول بودن روغن می باشد هنگامی که خودروتان درجا کار میکند چراغ روغن روشن است و به محض گاز دادن به موتور دور موتور به بالای ۲۰۰۰ و ۲۵۰۰ می رود چراغ روغن خاموش می شود یا جشمک میزند که یکی از دلایل ضعیف بودن پمپ روغن می باشد. اگر پمپ روغن خیلی ضعیف باشد چراغ نشانگر روغن خاموش می شود و حتی با گاز دادن هم روشن نمی شود.

در حالتی دیگر مواقع صبح می باشد، هنگامی که خودرو با استارت اول روشن می شود ، چراغ نشانگر روغن بیشتر از حد معمول خود روشن می ماند این در صورتی است که حالت عادی آن بین ۲ تا ۳ ثانیه است اما وقتی که قطعه دچار خرابی شده است چراغ بین ۶ تا ۷ ثانیه نیز روشن می ماند سپس خاموش می شود.

راه های تست در خودروهایی که پمپ روغن مکانیکی دارند این گونه است که برق خودرو را قطع کنید. قطعه مربوط به این کار رله ی فیول پمپ است ( برق پمپ بنزین ). در این حالت شما وقتی استارت می زنید باید در هنگام استارت خوردن خودروتان، چراغ روغن خاموش گردد. این بدین معنی است که هنگامی که موتور در حال گردش است فشار روغن باید تا حد زیادی بالا باشد که چراغ روغن را خاموش نگه دارد.

زمان تعویض اویل پمپ

  1. نشت روغن
  2. وجود خرابی یا مشکل از فشنگی روغن
  3. داغ کردن موتور
  4. مشکل از فیلتر روغن است.
  5. کثیف بودن اویل پمپ
  6. وجود ترک یا شکستگی چرخ دنده ها، روتور، بدنه داخلی و خارجی

کلام آخر

شرکت پژمان پارت در این مقاله، تعریفی از پمپ روغن، وظایف، انواع و مشکلات رایج آن پرداختیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید اویل پمپ یا برای پرسیدن سوالات خود با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. کارشناسان پژمان پارت در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستند و شما می‌توانید برای خرید انواع محصولات اویل پمپ ۲۰۶، ۴۰۵، پارس و رانا به وبسایت پژمان پارت مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا