راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

چگونه شل یا سفت بودن تسمه تایم را تشخیص دهیم؟

تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم خودرو

شل یا سفت بودن تسمه تایم، یکی از مهمترین دلایل پاره شدن تسمه تایم است. به همین دلیل نصب این قطعه از خودرو باید توسط مکانیک متخصص انجام گیرد تا شل یا سفت بودن تسمه تایم را کنترل کند.

تسمه تایم وظیفه انتقال حرکت از میل لنگ با میل سوپاپ را برعهده دارد که این انتقال نیرو باید طبق یک زمانبندی دقیق انجام گیرد تا موتور ماشین به درستی کار کند.

شل و سفت بودن تسمه تایم روی این زمانبندی تاثیر می گذارد و اگر تسمه تایم به درستی در جای خود نصب نشده باشد ممکن است زودتر از موعد مشخص شده پاره شود و هزینه های هنگفتی را برای تعمیر موتور به شما تحمیل کند.

علائم شل یا سفت بودن تسمه تایم

تشخیص شل و سفت بودن تسمه تایم خودرو بهتر است توسط مکانیک متخصص انجام گیرد تا در صورت نیاز بلافاصله اقدام به تعویض تسمه تایم نماید. اما نشانه هایی نیز وجود دارد که اگر با آنها مواجه شوید باید به سرعت خودتان را به یک مکانیکی برسانید تا از سالم بودن تسمه تایم مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید : تعویض تسمه تایم

از مهمترین علائم شل یا سفت بودن تسمه تایم  می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

شنیدن صدای غیر عادی از موتور ماشین

اگر از قسمت موتور خودرو صداهای بلند و غیرعادی مثل تق تق یا جیر جیر می شنوید به احتمال زیاد علت آن شل یا سفت بودن تسمه تایم  است. اگر تسمه بیش از حد سفت باشد به سختی حرکت می کند و به علت اصطکاک بیش از حد با پولی و هرزگرد صدای جیر جیر از آن بلند می شود و اگر تسمه تایم بیش از حد شل باشد در جای خود لق می زند و ممکن است حتی از جای خود در برود. لق بودن تسمه صدایی مثل تق تق را ایجاد می کند.

خاموش شدن موتور

ممکن است به علت شل یا سفت بودن تسمه تایم، این قطعه پاره شود که در این صورت موتور خودرو روشن نمی شود و احتمالا ماشین فقط استارت می خورد. دراین شرایط بهتر است اصلا استارت نزنید چون به علت کار نکردن سوپاپ ها احتمال شکستن آنها و همچنین آسیب رسیدن به موتور و سیلندر وجود دارد.

 داغ کردن موتور

ازدیگر علائم شل یا سفت بودن تسمه تایم ، داغ کردن موتور است که البته بیشتر به دلیل سفت بسته شدن تسمه ایجاد می شود. اگر تسمه تایم بیش از حد سفت باشد، اجازه رسیدن آب کافی به پمپ آب را نمی دهد و موتور به درستی خنک نمی شود. در نتیجه دمای موتور افزایش یافته و موتور ماشین داغ می کند.

چراغ هشدار باتری

شاید تصور کنید اگر چراغ هشدار باتری روشن شود فقط به این معنی است که باتری خراب شده اما اصلا اینطور نیست. یکی از دلایلی که موجب می شود چراغ هشدار باطری ماشین روشن شود، خرابی یکی از تسمه های خودرو است. تفاوت تسمه دینام و تسمه تایم در روشن شدن چراغ هشدار باتری مشخص نمی شود؛ بنابراین، پس از اینکه این چراغ هشدار روشن شد بهتر است خودرو را حرکت ندهید و حتما از یک مکانیک کمک بگیرید تا علت آن را تشخیص دهد.

علائم شل یا سفت بودن تسمه تایم
تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم

تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم

همانطور که اشاره کردیم شل یا سفت بودن تسمه تایم دارای علائمی است که اگر به آنها توجه کنید می توانید به موقع اقدام به تعویض تسمه تایم نموده و از وارد آمدن آسیب بیشتر به قطعات مهم خودرو به خصوص موتور ماشین جلوگیری کنید. برای اطلاع از بهترین زمان تعویض تسمه تایم مقاله بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو چه زمانی است ؟ را مشاهده نمایید.

مکانیک ها برای تشخیص شل و سفت بودن تسمه تایم خودرو ابتدا به صدای آن توجه می کنند. اگر صدای جیغ مانند یا تق تق از سمت موتور خودرو بشنوند، قاب روی تسمه را باز کرده و خرابی یا پارگی آن را بررسی می کنند.

معمولا صدای تق تق یا جیر جیر که از قسمت جلوی خودرو شنیده می شود از علائم شل یا سفت بودن تسمه تایم  است که راننده را به خصوص هنگام رانندگی در دور موتور بالا بیشتر با مشکل مواجه کرده و موجب ریپ زدن یا پایین آمدن دور موتور می شود.

تنظیم شل و سفت بودن تسمه تایم

یکی از نکات مهمی که در نحوه تعویض تسمه تایم در نظر گرفته می شود،  تنظیم شل و سفت بودن تسمه تایم است. مکانیک ها از دو روش زیر برای تشخیص شل یا سفت بودن تسمه تایم  هنگام نصب آن استفاده می کنند:

اندازه گیری دستی شل یا سفت بودن تسمه تایم

در روش اندازه گیری دستی شل یا سفت بودن تسمه تایم ، پس از اینکه مکانیک تسمه را در جای خود قرار داد و پیچ تسمه سفت کن را بست، انگشت خود را روی تسمه قرار داده و آن را فشار می دهد. در این حالت تسمه باید حدود ۱.۵ تا ۲ سانتی متر جلو و عقب برود. اگر تسمه بیش از ۲ سانتی متر حرکت کند، به معنای شل بسته شدن آن است و باید پیج تسمه سفت کن محکمتر شود و اگر تسمه کمتر از ۱.۵ سانتی متر جابجا شود باید پیچ تسمه سفت کن را کمی شل تر کرد.

ابزار اندازه گیری کشش تسمه

برخی از مکانیک ها برای تنظیم شل و سفت بودن تسمه تایم  از ابزار اندازه گیری کشش تسمه استفاده می کنند. این ابزار کاربردی به تنظیم مقدار مناسب کشش تسمه کمک کرده و برای انواع تسمه ها و با هر ضخامتی مناسب است. استفاده از این ابزار بسیار آسان است زیرا دارای دسته مدرج برای اندازه گیری دقیق میزان کشش تسمه می باشد. از این ابزار می توان به طور دقیق برای تشخیص شل و سفت بودن تسمه تایم خودرو استفاده کرد.

کدام تسمه تایم برای خودروی من مناسب است؟

فرض کنید به یک مکانیک مراجعه کردید و متوجه شدید که به علت شل یا سفت بودن تسمه تایم ، تسمه خودروی شما دچار پارگی شده و نیاز به تعویض دارد. خب در این شرایط اولین سوالی که به ذهنتان خطور می کند این است که چه نوع تسمه تایمی باید برای ماشین تان خریداری کنید.

خرید تسمه تایم خودرو

احتمالا این سوال را از مکانیک می پرسید و مکانیک هم به شما چند برند معرفی می کند تا از یک فروشگاه لوازم یدکی خودرو تهیه کنید. معمولا مکانیک ها به شما توصیه می کنند که تسمه تایم یکی از برندهای زیر را خریداری کنید:

  • خرید تسمه تایم دایکو
  • خرید تسمه تایم دانگیل
  • خرید تسمه تایم پاورگریپ

شاید تصور کنید مشکل شما حل شده و با دانستن نام چند برند می توانید به راحتی وارد یک فروشگاه لوازم یدکی شوید و تسمه تایم مناسب خودروی خودتان را پیدا کنید. اما کاملا در اشتباه هستید. مشکل اصلی دقیقا زمانیکه وارد فروشگاه می شوید برای شما به وجود می آید. می پرسید چرا؟

دلیل اصلی وجود مارک های تقلبی و برندهای فیک در بازار است. اگر اطلاعات درستی از نحوه تشخیص تسمه تایم اصل از تقلبی نداشته باشید یا از یک فروشگاه معتبر خرید خود را انجام ندهید، احتمال اینکه فریب افراد سودجو را بخورید و به جای تسمه تایم اورجینال یک تسمه فیک را خریداری کنید بسیار بالا است.
حالا این سوال برای شما پیش می آید که تسمه تایم اصل را از کجا خریداری کنیم؟

 چطور باید تسمه تایم اصل را خریداری کنید؟

پاسخ این سوال بسیار ساده است. شما باید خرید تسمه تایم را حتما از فروشگاه های معتبر انجام دهید که محصولات اصل را با گارانتی و ضمانت بلند مدت عرضه می کنند.

پیشنهاد ما به شما، خرید انواع لوازم یدکی خودرو از جمله خرید تسمه تایم تیبا، خرید تسمه تایم دنا، خرید تسمه تایم پاور گریپ ال نود ، خرید تسمه تایم پراید و غیره از از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت است.

با خرید از این فروشگاه آنلاین می توانید مطمئن باشید که جنس اصل به دست شما می رسد و از طرف دیگر نیازی نیست برای پیدا کردن یک قطعه ساده مثل تسمه تایم، کل شهر را زیر پا بگذارید یا ساعت ها در ترافیک وقت تلف کنید. شما می توانید با چند کلیک ساده، تسمه تایم مورد نظر خود را در سایت جستجو کرده و پس از طی کردن مراحل ثبت سفارش و پرداخت، لوازم یدکی مورد نظر خود را در آدرسی که مشخص کردید، دریافت کنید.

تنوع لوازم یدکی های موجود در سایت پژمان پارت بسیار بالا است و شما می توانید برای هر مدل خودرویی، تسمه تایم مناسب آن را از برندهای معتبر سفارش دهید. در ادامه دو مدل از پرفروش ترین تسمه ها را به شما معرفی می کنیم:

خرید تسمه تایم پراید پاورگریپ

تسمه تایم پراید پاورگریپ، یکی از باکیفیت ترین محصولات موجود در بازار لوازم یدکی است. این تسمه پلاستیکی از جنس بسیار مرغوبی تهیه شده که در صورت نصب درست و رانندگی با احتیاط تا موعد تعیین شده توسط سازنده دچار خرابی و پارگی نمی شود. با خرید تسمه تایم پاورگریپ اصلی ازفروشگاه پژمان پارت می توانید با خیال آسوده با خودروی خود وارد جاده شده و رانندگی ایمن را تجربه کنید.

کارخانه اصلی شرکت گیتس واقع در دنور آمریکا است و تولید کننده باکیفیت ترین تسمه تایم برای انواع خودرو می باشد که محصولات آن به کشورهای متعددی در سراسر جهان صادر می شود. البته محصولات ساخت شرکت گیتس که در ایران به پاورگریپ مشهور شده، در بلژیک تولید می شوند و قیمت تسمه تایم های این برند مشهور با وجود کیفیت بالا بسیار مقرون به صرفه است و تمامی محصولات آن با ضمانت و گارانتی بلند مدت عرضه می شوند.

تسمه تایم پاور گریپ پراید

خرید تسمه تایم پراید پاورگریپ با بیمه نامه برای خودروهای پراید، تیبا , ساینا و کوییک از فروشگاه پژمان پارت

خرید تسمه تایم ال نود اصلی

کیت تسمه تایم رنو L90 اصلی از دیگر محصولات پرفروشی است که می توانید از فروشگاه لوازم یدکی پژمان پارت به صورت آنلاین سفارش دهید. در این کیت، تمامی قطعات مورد نیاز برای تعویض تسمه تایم شامل خود تسمه تایم، یک عدد تسمه، دو عدد هرزگرد به همراه یک پین و مهره فلزی قرار گرفته است. تمامی این قطعات، ساخت فرانسه می باشند که با ضمانت و گارانتی بلند مدت عرضه می شوند.

تسمه تایم ال ۹۰ اصلی با لیبل هرینگتون

خرید کیت تسمه تایم ال ۹۰ اصلی با لیبل هرینگتون از فروشگاه پژمان پارت

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا