دسته‌بندی نشده

مقایسه انواع موتور XU در محصولات ایران خودرو

موتورهای xu بر روی بسیاری از خودروهای داخلی ایران خودرو وجود دارند و روز به روز در حال ارتقا یافتن هستند. معرفی موتور جدید XU Plus با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰۰۰۰ دستگاه شروع شد و سپس اعلام شد که طبق برنامه ریزی‌های انجام شده در آینده نزدیک روی سه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز پارس و سمند و سپس روی خودروها استفاده خواهد شد.

شرکت ایران خودرو موفق به توسعه داخلی موتور XU7 شده است و این موتور در دسته خانواده xu قرار دارد و در آینده نزدیک ایران خودرو این موتور را ارتقا خواهد داد. در آینده نزدیک شاهد افزایش ۱۰ درصدی قدرت، گشتاور و کم شدن سطح آلایندگی به استانداردهای یورو ۵، کاهش مصرف سوخت موتور XU Plus خواهیم بود و قرار است در آینده بر روی محصولات گروه خودروسازی ایران خودرو استفاده شود.

تاریخچه تولید موتورهای خانواده XU

شرکت خودروسازی پژو، موتورهای Xu را برای خودروهای خود طراحی کرد و آن‌ها را از دهه ۱۹۹۰ در خودروهای خود نصب کرد. در مقایسه انواع موتور، این موتورها به تدریج جایگزین موتورهای خانواده EW در اواخر دهه ۱۹۹۰ در شرکت خودروسازی پژو شدند. در مورد موتورهای EW این را باید اشاره کرد که برخی از قطعات موتور XU نیز با تغییراتی مورد استفاده موتورهای EW قرار گرفت. موتورهای خانواده Xu تنوع زیادی دارند و در حجم‌های مختلف از ۱.۶ لیتر تا ۲ لیتر عرضه می‌شدند که در ادامه به بررسی بیشتر آن‌ها می‌پردازیم. در این خانواده موتورهای پیشرفته‌تری وجود دارند، از موتورهای کاربراتوری قدیمی گرفته تا انژکتوری و توربوشارژر.

مقایسه انواع موتور xu

مقایسه انواع موتور خانواده Xu مورد استفاده در ایران خودرو

 

موتور Xu5

این موتور ۱.۶ لیتری با حجم دقیق ۱۶۰۰ سی سی بود و روی برخی از ۴۰۵‌های قدیمی در بازار داخلی موجود است.

 

موتور XU8

در مقایسه انواع موتور ها، این موتور یک موتور با حجم ۱۹۰۰ سی سی بود که از کاربراتور سولکس دو پورت استفاده می‌کرد و روی ۴۰۵ معروف به ۲۰۰۰ در بازار داخلی موجود بود که توسط ایران خودرو مونتاژ می‌شد.

 

موتور Xu7jpk L۶A

در مقایسه انواع موتور ها، این موتور اولین موتور انژکتوری بود که بر روی خودروهای ایران خودرو نصب شد. موتور xu7jpk یک موتور هشت سوپاپ با حجم ۱۷۵۰ سی سی بود که از سیستم مغناطیسی الکترونیکی ECU استفاده می‌کرد. قدرت این موتور ۷۰ کیلووات و حداکثر گشتاور آن ۱۳۸ نیوتن متر در ۲۷۰۰ دور در دقیقه بود و این موتور ابتدا با پژو پرشیا یا پژو پارس وارد ایران شد. این موتور در اروپا با نام L۶A شناخته می‌شود و در برخی موارد ظاهراً روی پژو ۴۰۶ نصب می‌شود. این موتور تا حدود سال ۲۰۰۳ یا ۲۰۰۴ روی پژو پارس نصب می‌شد که بعداً موتور تغییر یافته Xu7jpL3 LFZ جایگزین شد.

مقایسه انواع موتورXU ایران خودرو- پژمان پارت

موتور Xu7jpL3 LFZ

پس از حدود سال ۱۳۸۲ و همزمان با ورود سمند به بازار ایرانخودرو، موتور کمی قدرتمندتر Xu7jpL3 LFZ را روی سمند و بعداً پژو پارس نصب کرد. این موتور جایگزین موتور کاربراتوری xu9 روی ۴۰۵ شد و بعد از آن اصلاً xu9 روی هیچ ماشینی نصب نشد.

موتور Xu7jpL3 دارای حجم ۱۷۵۰ سی سی و حداکثر قدرت ۴۰ کیلووات (معادل ۱۰۰ تا ۱۰۱ اسب بخار) و گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه است. سیستم روغن کاری این موتور نسبت به Xu7jpk اندکی اصلاح شده است و ابتدا از ECU‌های Sagem SL96 و S۲۰۰۰ و سپس ECU‌های زیمنس و بوش استفاده کرد.

تزریق سوخت در ECU‌های قدیمی از نوع دوتایی نیمه ترتیبی است و در مدل‌های جدیدتر که دارای سنسور میل سوپاپ نیز هستند، کاملاً ترتیبی (تمام توالی) بوده و مصرف سوخت کمتری نسبت به xu7jpk دارد. این موتور پس از نصب بر روی بدنه سمند و پارس و ۴۰۵ به دلیل گشتاور خوب، طراحی نسبتا ساده و تعمیرات آسان به سواری‌های ایرانخودرو تبدیل شده و همچنین بدنه تاکسی‌ها و سواری‌های شهری و بین شهری را تشکیل داده است. ایران خودرو حتی این موتور را به صورت گازسوز عرضه کرد.

 

موتور Xu7jp4L4 LFY

این موتور در واقع بزرگتر از موتور Xu7jpL3 است و روی پژو چهارصدو پنج و زانتیا نیز نصب می‌شود. در واقع در این موتور ضعف تنفسی با سرعت بالا در موتور xu7jpL3 اصلاح می‌شود و موتور در سرعت‌های بالای ۴۰۰۰ به دلیل تنفس ضعیف مانند موتور xu7jpL3 افت گشتاور را تجربه نمی‌کند. این موتور بر روی پارس ELX و زانتیا ۱۸۰۰ در بازار داخلی نصب شد و می‌توان گفت قوی‌ترین و پرطرفدارترین موتوری بود که تاکنون بر روی خودروهای ایرانخودرو نصب شده است. شتاب و سابقه افسانه‌ای پارس ELX در بین خودروهای داخلی مدیون همین موتور است.

 

موتور Xu10j4

در مقایسه انواع موتور، این موتور ۱۶ سوپاپ دارای حجم ۲۰۰۰ سی سی بود و بر خلاف بلوک‌های Xu7، xu5 و xu9 موتور Xu10 از چدن ساخته شده اند.

 

موتور XU10

این موتور دارای حجم ۲۰۰۰ سی سی است به همراه قطر سیلندر mm86 و کورس پیستون دارد که می‌توان گفت قویترین موتور خانواده xu است. این موتور دارای کاربراتوری دو دهانه ۸ سوپاپ تا ۱۶ سوپاپ با سیستم خنک‌رسانی توربو شارژر می‌باشد.

مقایسه انواع موتور

مقایسه سایر انواع موتور خانواده xu

در مقایسه انواع موتور، خانواده xu موتورهای زیادی دارد که از مقداری سوخت دیزل استفاده می‌کنند که به XuD معروف است و برخی از موتورهای xu توربو شارژ هستند و برای مسابقه طراحی شده اند. همچنین تا حدودی ممکن است موتورهایی مانند Xu9j2 که یک موتور انژکتوری ۴۰۵SRi بود به میزان کمتری وارد بازار داخلی شده باشد. در سال‌های گذشته موتوری به نام XUM با حجم ۱۹۰۰ سی سی و ۸ سوپاپ توسط ایران خودرو به صورت محدود عرضه می‌شد که بر روی پارس elx جدید نصب می‌شد. قرار بود روی Dena elx نصب بشه ولی هیچوقت انجام نشد و ظاهرا ایران خودرو این موتور را با استفاده از میل لنگ xu9 و یک سری اصلاحات روی xu7 معرفی کرده بود که ظاهرا تولید آن متوقف شده است.

 

توضیحاتی درباره XU پلاس

در مقایسه انواع موتور ها، این موتور به دلیل بهبود مشخصات فنی و کیفی، ارتقای سیستم خنک کننده، بهبود انتقال قدرت موتور و تغییرات ظاهری اجزای موتور که کاملا متفاوت از موتور XU7 فعلی به مشتریان عرضه خواهد شد. تاکنون کل فرآیند توسعه احتراق موتور، نقشه برداری و طراحی سیستم‌های پیشرفته در خارج از کشور یا با کمک مشاوران خارجی انجام می‌شد که ارزش بالایی به همراه داشت، اما اکنون این فرآیند به طور کامل در Ipco انجام می‌شود.

نقشه برداری موتور به طور کامل در داخل انجام می‌شود و کشور و توسط تولیدکنندگان داخلی که یکی از دستاوردهای بزرگ این پروژه است و تنها در زمینه توسعه محصول حداقل سه میلیون یورو صرفه جویی کرده است. این موتور با حفظ حجم سیلندرهای خود باعث افزایش قدرت و گشتاور شده و مصرف سوخت ۱۰۰ کیلومتری آن در مصارف شهری به حدود ۷.۷ لیتر رسیده است. همچنین این محصول دوگانه سوز است و می‌تواند در شرایط گازسوز تجربه رانندگی خوبی را برای مشتریان خود فراهم کند.

 

انواع موتورهای خانواده XU که بر روی ماشین های ایرانی عرضه شدند عبارتند از:

 

۴۰۵ های GL قدیمی Xu5
پژو پرشیا و ۴۰۶ Xu7jpk L6A
سمند، پژو پارس و ۴۰۵ Xu7jpL3 LFZ
پژو ۴۰۶ و پژو ۳۰۶ Xu7jp4L4 LFY
زانتیا Xu10j4
۴۰۵SRi Xu9j2
پارس elx XUM
۴۰۵ ۸Xu

 

 

سخن پایانی

به طور کلی، ما در آینده نه چندان دور شاهد تولید انبوه موتور های خانواده Xu خواهیم بود که در خودرو های تولید جدید جاگذاری خواهد شد. همچنین، در این مقاله، ما به مقایسه انواع موتور Xu و معرفی انواع موتورهای خانواده Xu پرداختیم. اگر به اطلاعات بیشتری در خصوص موتورهای ef7 و TU5 نیاز دارید می توانید مقاله دیگر سایت با عنوان “راهنمای موتور ef7 و TU5 در محصولات ایران خودرو” را مطالعه کنید.

شما می توانید جهت خریداری کردن انواع لوازم جانبی موتور ایران خودرو که با موتور های Xu ساخته شده اند نظیر تسمه تایم، تسمه دینام و غیره به فروشگاه وبسایت ما مراجعه کنید.

 

منابع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا