دسته‌بندی نشده

راهنمای موتور ماشین EF7 و TU5 در محصولات ایران خودرو

شناخت نوع موتوری که بر روی خودروها استفاده می شود، می تواند به شما کمک کند تا خودروی مناسب را خریداری کنید. چندین مولفه مهم در زمینه شناخت بهتر موتور خودروها وجود دارد. این مولفه ها را می توان شامل موارد مختلفی دانست که هر کدام از آن ها به نوبه خود اهمیت خاصی دارند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا در خصوص نوع موتور محصولات ایران خودرو وجود دارد، اطلاعات کافی و وافی را به شما بدهیم.

انواع موتور ها بر روی محصولات ایران خودرو

بر روی محصولات ایران خودرو چندین مدل موتور نصب شده است که هر کدام از آن ها به هر نسبتی که جدیدتر شده اند، ویژگی های بهتری را نیز پیدا کرده اند. موتورهای معمولی، موتورهای EF7، موتورهای TU5، موتورهای توربو و موتورهای توربوپلاس جز مواردی هستند که در حال حاضر می توانید آن ها را بر روی این خودروها که تولیدات ایران خودرو هستند، ببینید.

موتورهای EF7

اولین نوع موتوری که قصد معرفی آن را داریم، با نام موتور EF7 و یا موتور ملی شناخته می شود. موتورهای ملی دارای سرگذشت و تاریخچه جالبی هستند که بد نیست در خصوص آن کمی اطلاعات داشته باشیم. در ابتدا و زمانی که قرار شد تا مهندسان ایرانی دست به ساخت موتور خودرو بزنند، ابتدا یک گروه کامل از متخصصین آلمانی به کشور آمده و یک موتور ملی را ساختند. در این مرحله مهندسان ایرانی صرفا به نگاه کردن و یادگیری اکتفا کردند. مرحله بعدی ساخت یک موتور خودرو با کمک و شراکت بین مهندسان ایرانی و آلمانی بود که این مرحله نیز با موفقیت پشت سر گذاشته شد. اما مرحله سوم که مربوط به ساخت موتور خودرو توسط خود مهندسان ایرانی بود، مرحله پایانی کار بود.

نتیجه ای که حاصل شد، موتورهای ملی است که بر روی سمندهای EF7 و یا سمندهای موتور ملی امروزی می بینید. اینکه نتیجه چه چیزی بوده است، بسیار جالب است. موتورهای EF7 در عین حال که حجم زیادی ندارند، شتابف قدرت و گشتاوری بسیار بالایی را تولید می کنند و همه این ها در حالی است که مصرف سوخت بسیار پایینی نیز دارند. در مدل های این موتور، استفاده از دو سوخت بنزین و گاز را در نظر می گیرند و هر کدام از آن ها تمام شود، موتور به صورت خودکار می تواند از سوخت جایگزین استفاده کند. به این منظور نیاز است تا موتور ساخته شده پایه گازسوز باشد تا در دراز مدت، به علت استفاده از گاز CNG دچار اختلال و خرابی نشود.

ویژگی های موتور EF7 محصولات ایران خودرو

در خصوص ویژگی هایی که مربوط به این مدل از موتورها می شوند، باید گفت که ویژگی های سه مدل موتور EF7 دارای اندک تفاوتی با یکدیگر هستند. در این معرفی سعی می کنیم تا بیشتر به معرفی مدل دوگانه سوز ان بپردازیم. حجم این مدل از موتورها در حد ۱.۷ لیتر است که نسبت به مدل های ۱.۵ لیتری پر مصرف تر به حساب می آید، اما به همان میزان نیز می تواند قدرت بیشتری را تولید کند. میزان قدرت موتور برابر ۱۱۳ اسب بخار در هر دقیقه است. گشتاوری این مدل از موتورها نیز برابر ۱۵۵ نیوتن بر متر است.

نوع قرارگیری سیلندرهای این موتور از نوع ۴ سیلندر خطی شکل است که در اغلب موتورهای معمولی نیز از همین شیوه آرایش سیلندرها استفاده می شود. تعداد سوپاپ های این موتور برابر ۱۶ بوده و سیستم سوخت رسانی آن نیز از نوع چند نقطه ای پاششی است که سبب می شود سوخت کمتری مصرف شود.

موتور TU5

موتور های تی.یو فایو ایران خودرو، مدل بعدی موتورها هستند که در خودروهای داخلی دیده می شوند. این نوع از موتورها نیز همچون موتورهای EF7 دارای مشخصات خاص خودشان هستند موتورهای TU5 در ادامه راه موتورهای TU وارد بازار شدند. اولین موضوعی که در خصوص این مدل از موتورها باید بدانید آن است که این موتورها برای خودروهای شرکت پژو ساخته شده اند، اما کمی بعد از آن شاهد استفاده از آن ها بر روی خودروهایی همچون پژو ۲۰۶، پژو پارس، ۲۰۷ و رانا نیز بودیم.

به طور کلی ۷ مدل از موتورهای TU5 وجود دارد که هر کدام از ان ها دارای قدرت های متفاوتی هستند. به طور کلی می توان گفت که از ۸۸ اسب بخار آغاز و تا ۱۲۰ اسب بخار رسیده است. برای آن که بهتر بتوانید موتورهای TU5 را بشناسید، بهتر است ابتدا به مزیت ها و معایب آن ها توجه کنید.

مزایا و معایب موتور TU5 محصولات ایران خودرو

اولین مزیتی که در خصوص موتور TU5 وجود دارد آن است که قطعات و لوازم یدکی این موتورها به سادگی پیدا می شود و همین موضوع می تواند سبب شود تا بتوانید موتورهای TU5 را به راحتی تجهیز کرده و تقویت نیز نمایید. بازدهی خوبی که این مدل از موتورها دارد، به نسبت حجم آن ها می تواند گزینه بسیار مهم بعدی باشد که باید در نظر بگیرید. به طور مثال نیرویی که در یک موتور TU5 ایجاد می شود، بیشتر از حدی است که با توجه به حجم آن باید تولید گردد.

عملکرد بسیار خوب این موتور از جنبه های مختلفی مورد بررسی است. به طور مثال این موتور در زمان روشن بودن صدای بسیار کمی دارد و استهلاک کمی را نیز از خودش نشان می دهد. ویژگی بعدی این موتورها مربوط به استاندارد آلایندگی ان موتورها می شود. این موتورها با اختلاف بسیار کمی نزدیک به استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارند و این موضوع نشان دهنده میزان استاندارد بودن این ماشین است.

می توانید بر روی موتورهای TU5 که در خودروها وجود دارند، قابلیت های بیشتری را نصب کنید. این قابلیت ها شامل مواردی همچون نصب توربوشارژ و نصب هدرزها است. با نصب این قابلیت ها بر روی موتور اصلی می توان شتاب و همچنین قدرت بیشتری را به موتور داد که در عملکرد کلی موتور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

موتور TU5 و EF7 روی کدام محصولات ایران خودرو نصب شده است؟

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ TU5
پژو ۴۰۵ SLX TU5
پرشیا TU5
سمند EF7
سمند سورن EF7
دنا EF7
دنا پلاس EF7
رانا TU5
رانا پلاس TU5
تارا TU5

 

سایر موتور های ایران خودرو

چند مدل خودروی دیگر نیز در محصولات ایران خودرو دیده می شود که برخی از آنها به علت مصرف بالا و مشخصات عملکردی ضعیف روی ماشین های مدل جدید نصب نمی شود و برخی دیگر از تکنولوژی بسیار جدیدی بهره می برند که قرار است به زودی روی خودرو ها نصب شوند.

در ادامه لیست انواع دیگر موتورهای ایران خودرو را نیز به شما معرفی میکنیم:

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ TU3
سمند جدید XU7
پژو پارس XU7
پژو ۴۰۵ XU7
سمند سورن XU7
پژو پارس ELX XUM

 

جمع بندی

به طور کلی در طی این مقاله به معرفی دو نوع از مهم ترین و همچنین رایج ترین انواع موتور محصولات ایران خودرو پرداختیم که یکی از آن ها با نام موتور EF7 و دیگری با نام موتور TU5 شناخته می شود. هر کدام از این موتورها بر روی خودروهایی که ساخت ایران خودرو یا کارخانه پژو هستند، نصب می شوند. در صورتی که قصد خرید هر کدام از این خودروها را دارید، می توانید به سادگی نسبت به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه اقدام کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا