دسته‌بندی نشده

تعمیر اویل پمپ چگونه است

قطعات خودرو که معمولا فلزی هستند و در ارتباط نزدیک با یکدیگر کار می‌کنند، نیاز به یک سیال و روان کننده برای حرکت راحت دارند. برخی از بخش‌های مختلف خودرو به صورت اختصاصی از یک محفظه روغن مخصوص بهره می‌برند. برای مثال سیستم فرمان، سیستم تعلیق و جلوبندی هر یک پمپ و محفظه روغن مختص به خود را دارند و در صورت تعمیر اویل پمپ سرویس می گردد. این پمپ‌ های روغن و مسیرهای انتقال ‌شان در کنار هم سیستم روانکاری (سیستم روغن کاری) خودرو را تشکیل می دهند. سیستم روانکاری خودرو، وظیفه ارسال روغن ماشین به تمام بخش ها و قطعات مختلف بالاخص موتور خودرو را دارد.

تعمیر اویل پمپ

سرویس و تعمیر اویل پمپ

اویل پمپ یا همان پمپ روغن وسیله ای است که روغن موجود در موتور را به مدار روغنکاری پمپ کرده و جریان روانسازی موتور را ایجاد می کند. این وسیله معمولاً در داخل بلوک سیلندر قرار دارد.

این وسیله روغن را پس از فرستادن به سمت فیلتر به مدار روغن کاری پمپ می کند. در واقع اویل پمپ مثل قلب در بدن انسان است، اگر لحظه ای وظیفه اش را انجام ندهد، سیستم وابسته به آن سریع از کار می افتد. اویل پمپ نیرویش را از موتور می گیرد البته به صورت مستقیم این عمل صورت نمی گیرد بلکه با واسطه نیرو می گیرد. این واسطه ممکن است محور دلکو یا دنده میل سوپاپ باشد، این مسئله بستگی به نوع طراحی موتور دارد. اگر این روند دچار مشکل شود، نیاز به سرویس و تعمیر اویل پمپ می باشد.

آیا اویل پمپ تعمیر می شود

هنگامی که پمپ روغن شروع به خرابی می کند، باید انتظار داشته باشید که تمام علائم ذکر شده در ذیل را تجربه کنید که به تدریج بدتر می شود و در نهایت منجر به از بین رفتن کامل موتور می شود.

با کاهش فشار روغن ناشی از خرابی اویل پمپ، اویل  پمپ یا یاتاقان های خراب تحت فشار شدید قرار می گیرند و شروع به خرابی می کنند. بدون فشار روغن کافی برای پر کردن شکاف بین اجزای فلزی متحرک، هیچ راه دیگری برای جلوگیری از تماس این اجزای فلزی با یکدیگر وجود نخواهد داشت.

روش تعمیر اویل پمپ

  • روی سطحی صاف پارک کنید و ترمز دستی را بکشید.
  • سپس جک بزنید و چرخ‌های خودرو را خارج کنید. جک را در قسمت محکمی قرار دهید تا خودرو تکان نخورد. یا خودرو را روی چال سرویس قرار دهید.
  • کابل منفی باتری را جدا کنید.
  • پیچ‌های پمپ روغن را یاز کنید و اویل پمپ را خارج کنید.
  • آرام زنجیر را از اویل پمپ جدا کنید.
  • اویل پمپ نو را ببندید، اول زنجیر را جا بزنید و بعد پیچ‌ها را ببندید اما مراقب باشید پیچ‌ها را خیلی سفت نکنید.
  • چگونه اویل پمپ را تعمیر کنیم

تعمیر اویل پمپ خودرو

تعمیر یا تعویض پمپهای روغن از قسمت هایی نیست که نیازمند سرویس یا تعمیر مرتب  داشته باشد ، اما از آنجا که برای موتور قطعه ای حیاتی است ، هرگونه علائم هشدار دهنده باید بلافاصله رسیدگی شود.

چراغ هشدار دهنده سیستم روغن  یا علامت فشار ضعیف روی فشار سنج روغن، نشانه دهنده این است که :

  • سطح روغن بسیار پایین است
  • پمپ در سرعت نرمال کار نمی کند

یا مربوط به مشکلاتی دیگر است، که نیاز به توجه فوری دارد.

وقتی چراغ هشدار روشن می شود، بهترین روش خاموش کردن موتور ، چند دقیقه صبر و بررسی سطح روغن است. اگر هنگام راه اندازی مجدد موتور سطح روغن نرمال نباشد و چراغ اخطار دوباره روشن شود ، ادامه کار موتور احتمال آسیب گسترده تری را افزایش می دهد.

تعمیر اویل پمپ خراب

از مهمترین علت های خرابی اویل پمپ، نشت روغن در آن است که در این صورت، اویل پمپ فشار لازم برای پمپاژ روغن را ندارد. در این حالت در دور های پایین موتور چراغ روغن، روشن و در دور های بالا چراغ روغن، خاموش می شود. به صورت کلی در این حالت چراغ قطع و وصل می شود یا به اصطلاح سوسو می کند.

اما اگر چراغ روغن همیشه روشن بود به احتمال زیاد مشکل از فشنگی روغن است. البته علت های دیگری نیز برای روشن شدن چراغ روغن وجود دارد، از جمله کثیف بودن و یا پایین بودن سطح روغن، کثیف بودن فیلتر روغن و کثیف بودن اویل پمپ، لذا در این حالت باید تمامی این احتمالات را در نظر بگیرید.

یکی دیگر از نشانه های احتمال خرابی اویل پمپ که می تونید حدس بزنید زمان تعویض اویل پمپ رسیده، داغ کردن موتور است که البته این امر علل زیادی دارد اما یکی از این علت ها می تواند خرابی این قطعه مهم باشد.

۵ علامت متداول پمپ روغن خراب

علائم زیادی وجود دارد که باید در هنگام خراب شدن پمپهای  روغن به انها توجه کرد. برخی از علائم رایج عبارتند از: سر و صدا از سوپاپ ، صداهای عجیب از لیفتر هیدرولیکی ، کاهش فشار روغن ، موتور گرمتر و پمپ روغن پر سر و صدا

معمولاً پمپهای روغن تا پیش از  خراب شدن سرویس نمی شوند و  پس از خرابی ، به سرعت به موتور شما آسیب می رسانند.

۱ – چراغ هشدار دهنده فشار روغن ( کاهش فشار روغن )

فشار روغن توسط پمپ روغن تنظیم می شود. وقتی این قطعه  خراب شود ، فشار روغن هنگام روشن شدن  موتور شروع به کاهش می کند. معمولاً روشن شدن چراغ هشدار فشار کم روغن ، اولین نشانه کاهش فشار روغن است که روی داشبورد شما نمایان خواهد شد.

پس از این اتفاق ، بررسی کنید که سطح روغن شما چقدر است. اگر خیلی کم است ، روغن بیشتری اضافه کنید تا دوباره سطح روغن نرمال شود. در صورتی که بعد از افزودن روغن ، فشار روغن شما همچنان کم باشد ، بدان معنی است که پمپ روغن خراب شده است. قبل از بدتر شدن علائم ، فوراً پمپ را تعویض کنید.

۲ – افزایش دما در موتور

روغن به موتور پمپ می شود ، و  به عنوان روان کننده عمل می کند و اجزای فلزی متحرک موتور را خنک می کند. وقتی موتور روغن کافی دریافت نمی کند ، این اجزای فلزی به هم می مالند و گرما تولید می کنند. یک چراغ هشدار دهنده روی داشبورد شما برای نشان دادن اینکه دمای موتور شما بیش از حد بالارفته تعبیه شده است.

به محض گرم شدن بیش از حد موتور ، احتمال اسیب به  موتور و اجزای آن افزایش می یابد. از آنجا که ترمیم این نوع آسیب هزینه بسیاری  دارد ، بهتر است بلافاصله پس از روشن شدن چراغ هشدار ، اتومبیل خود را به تعمیرگاه موتور خودرو برسانید.

از دیگر علائم پمپ روغن

۳ – صدای سوپاپ

اجزای مهمی در سیستم سوپاپ وجود دارد که موتور را قادر می سازد تا کار کند. جدا از بالابرهای هیدرولیکی موجود در شیر سوپاپ ، این قطعه شامل میله های فشار ، پیچ و مهره ها  و راهنمای سوپاپ است. همه این اجزا به روغن نیاز دارند تا بتوانند از بین آنها عبور کند و انها را  روغن کاری کند.

و وقتی به دلیل روغن کم به درستی روغن کاری نشوند ، این اجزا می توانند به طور کامل  متوقف شوند. با کاهش سطح روغن ، سوپاپ نیز سر و صدای زیادی ایجاد خواهد کرد.

۴ – صدای پمپ روغن

پمپ روغن پر سر و صدا یک علامت نادر است ، زیرا پمپ های روغن فقط در هنگام خراب شدن صدا ایجاد می کنند.

احتمالاً وقتی این اتفاق می افتد ، صدای چرخش یا غر زدن را می شنوید ، حتی وقتی ماشین متوقف است.

این نشان می دهد چرخ دنده های داخلی پمپ روغن فرسوده است ، به این معنی که باید کل پمپ را تعویض کنید.

۵ – سر و صدا لیفتر هیدرولیکی

لیفترهای هیدرولیکی برای حفظ عملکرد سوپاپ شما بسیار مهم هستند. این لیفترها فقط زمانی می توانند به درستی کار کنند که با روغن کافی روغن کاری شوند. پمپ روغن خراب باعث می شود فشار روغن تا حدی کاهش یابد که روغن نتواند به لیفترهای هیدرولیکی موتور سرازیر شود.

و باعث می شود که این قطعات  سر و صدا ایجاد کنند زیرا به درستی روغن کاری نمی شوند. و در نتیجه ، کمبود روغن به سرعت فرسوده می شوند. در بعضی از اتومبیل ها ، نوع روغنی که استفاده می کنید تأثیر مستقیم بر صدای لیفتر دارد.

تعمیر اویل پمپ

نحوه تعمیر اویل پمپ

ابتدا سینی موتور را باز می نماییم . سپس با اچار ۱۴ و بکس ۱۴ کولر اتومبیل را باز می کنید.

کولر را کنار کشیده و تمام پیچ ها را با الن ۶ باز کنید. در صورت متفاوت بودن ظاهر پیچ ها ، مکان هر یک را بخاطر بسپارید . ( می توانید از آن عکس بگیرید )

به ارامی کارتل را از جای خود بلند کنید و در صورت چسبیده بودن با کاردک یا چکش آن را جدا کنید. ( هنگام کار بر روی کارتل به خاطر داشته باشید که همیشه واشرش تعویض می شود. بنابراین بقایای واشر قبلی یا چسب را از روی کارتل و بدنه ی موتور تمیز نمائید.)

پیچ های پمپ روغن را باز نمایید ، ( دقت کنید که از هرجا پیچ را باز نموده اید ، در همانجا ببندید . در صورت اشتباه بستن صدمات جبران ناپذیری به موتور وارد می شود)  سپس قاب دور زنجیر اویل پمپ را باز کنید.

زنجیر را از پمپ جدا نموده و جای کارتل و خود کارتل را تمیز نمایید.  اویل پمپ جدید را ببندید،  ابتدا زنجیر را جا بزنید و بعد پیچ های آن را ببندید

لبه کارتل را با چسب خوب پر کنید و آرام جا بزنید و ببندید فقط دقت کنید که پیچ های کارتل را بیش از اندازه سفت نکنید که ببرد.

انواع پمپ روغن

اویل پمپ ها به سه دسته تقسیم می شوند :

اویل پمپ دنده ای

در این مدل، دو چرخ دنده هم قطر در داخل پوسته اویل پمپ قرار دارد. یکی محرک و دیگری هرزگرد است. روغن به داخل اویل پمپ وارد شده و پس از گیرافتادن بین چرخ دنده ها و دیواره اویل پمپ به بیرون پمپ می شود.

اویل پمپ روتری

این نوع پمپ یک چرخ ‌دنده درون روتر داخلی دارد. محور اصلی این چرخ ‌دنده را به حرکت درآورده و روتر داخلی نیز با حرکت آن شروع به چرخش می ‌کند. اما روتر خارجی ثابت باقی می ‌ماند. چرخش روغن در فضای بین این دو، ایجاد فشار در آن می ‌کند و منجر به پمپ شدن روغن می ‌شود.

اویل پمپ سوزنی

این پمپ ها با نام پمپ‌ های پیستونی هم شناخته می شوند. در این مدل پمپ ها، چرخ ‌دنده‌ ها و روترها جای خود را به یک پلانجر و سوزن می‌دهند. این نوع اویل پمپ از انواع قدیمی ‌تر است و امروزه استفاده از آن چندان رایج نیست.

عمر مفید اویل پمپ چقدر است؟

عمر مفید پمپ روغن بین ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ مایل است. پس در نتیجه هر زمان نشانه‌های فرسودگی در پمپ مشاهده شد، باید آن را تعویض کنید. اگر شما به خوبی از اویل پمپ نگهداری کرده باشید، حدودا پس از طی مسافت ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ مایل باید اویل پمپ را تعویض کنید. شما می‌توانید برای تعویض پمپ به تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید و یا در غیر این صورت خودتان این کار را انجام دهید.

جمع بندی

در این مقاله از پژمان پارت تعریفی از پمپ روغن، وظایف، انواع و مشکلات رایج آن پرداختیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا خرید محصولاتی همچون خرید روغن موتور به سایر مقالات پژمان پارت مراجعه نموده و یا برای پرسیدن سوالات خود با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید. کارشناسان تیم پژمان پارت در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما هستند و شما می‌توانید برای خرید انواع محصولات به وبسایت ما مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا