دسته‌بندی نشده

بهترین زمان تعویض روغن ترمز

بهترین زمان برای تعویض روغن ترمز در تمام خودروها یکسان نیست. تعیین زمان مناسب به نحوه رانندگی، مدل خودرو، شرایط آب و هوایی و نوع روغن ترمز بستگی دارد. اگر درباره زمان مناسب برای تعویض مایع ترمز تردید دارید تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

روغن ترمز چیست؟

روغن ترمز نوعی روغن صنعتی یا سیال هیدرولیک است که برای تنظیم عملکرد سیستم ترمز انواع خودروها مورد استفاده قرار می گیرد.

وظیفه روغن ترمز در ماشین چیست؟

روغن ترمز به عنوان یک سیال هیدرولیکی، تحت فشار بالا عمل کرده و وظیفه انتقال نیرو از پدال به لنت ترمز را برعهده دارد که موجب توقف حرکت خودرو و افزایش توان ترمزگیری می شود. نقش این سیال هیدرولیکی در ترمز گرفتن ماشین بسیار حیاتی است به همین علت باید زمان تعویض روغن ترمز را جدی بگیرید.

در گذشته به جای مایع ترمز از سیم استفاده می شد اما به علت مشکلات متعدد مانند پاره شدن سیم که حوادث رانندگی را افزایش داده بود، خودروسازان سیستم هیدرولیکی را جایگزین آن کردند.

انواع روغن ترمز خودرو

همانطور که اشاره کردیم یکی از عواملی که روی زمان تعویض روغن ترمز تاثیر می گذارد، نوع این سیال هیدرولیکی است. بنابراین، بهتر است با انواع محتلف آن آشنا باشید.

به طور کلی براساس استاندارد اداره حمل و نقل آمریکا، روغن ترمزها از لحاظ کیفیت به گریدهای DOT 5.1 ،DOT 5 ،DOT 4 ،DOT 3 دسته بندی می شوند. در سال های گذشته DOT 2 نیز تولید می شد که در حال حاضر منسوخ شده است. هرچقدر گرید روغن بالاتر باشد، دمای جوش و در نتیجه کیفیت آن نیز بالاتر است زیرا دارای تحمل بیشتری می باشد.

دمای جوش انواع روغن ترمز

 ویژگی های  روغن ترمز DOT3

پایه ترکیبات: پلی‌الیفاتیک (گلیکولی)

نقطه جوش: حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت

رنگ: شفاف و کهربایی

مزیت: قیمت ارزان تر

معایب: کاهش نقطه جوش با جذب رطوبت

کاربرد: در تمام خودروها

ویژگی های  روغن ترمز  DOT4

پایه ترکیبات: استربورات (گلیکولی)

نقطه جوش: حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت

رنگ: شفاف و کهربایی

مزیت: نقطه جوش بالاتر، تحمل بیشتر

معایب: کاهش نقطه جوش با جذب رطوبت

کاربرد:در تمام خودروها

ویژگی های  روغن ترمز  DOT5

ترکیبات: پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان بر پایه سیلیکون (هیدروفوبیک و سیلیکونی)

نقطه جوش: حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت

رنگ: شفاف و بنفش

مزایا: جاذب رطوبت نبودن، نقطه جوش نسبتا پایدار

معایب: امکان استفاده فقط در خودروهایی که لاستیک‌ها و درزبندی‌ها با آن سازگار باشد، زیرا در غیر این صورت احتمال خوردگی و نشتی وجود خواهد داشت، عدم توانایی در روانکاری پمپ های ABS و قسمت های متحرک سیستم ترمز

کاربرد: خودروهای خاص بدون سیستم ضد قفل ABS

مایع ترمز DOT 5.1

پایه ترکیبات: گلیکولی با خواص سیلیکونی

نقطه جوش: حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت

رنگ: شفاف و کهربایی

مزیت: نقطه جوش بالاتر در حد روغن ترمز سیلیکونی، تحمل بیشتر

معایب: کاهش نقطه جوش با جذب رطوبت

کاربرد: خودروهای پرفورمنس با شرایط سخت کاری

آیا زمان تعویض انواع روغن ترمز باهم متفاوت است؟

مقایسه مزایا و معایب انواع روغن ترمز نشان می دهد که سیال هیدرولیکی نوع گلیکولی بیشترین کاربرد را در خودروها دارد. بنابراین، در ادامه به بررسی زمان تعویض این نوع مایع ترمز می پردازیم.

همانطور که گفته شد سیالات گلیکولی جاذب رطوبت هستند و به محض اینکه شروع به کار در سیستم ترمز خودرو می کنند، رطوبت را به خود می گیرند. جذب رطوبت به مرور زمان موجب بروز مشکلات زیر در این مایعات هیدرولیکی می شود:

  • ایجاد حباب های ریز در مایع ترمز
  • ایجاد ترک های میکروسکوپی در سیستم ترمز
  • نشتی و ورود هوا به سیستم ترمز
  • پایین آمدن نقطه جوش مایع ترمز

تحقیقات انجام گرفته نشان می دهد میزان جذب رطوبت در انواع روغن ترمز ماشین بعد از یک سال، حدودا دو درصد و بعد از یک سال و نیم بیش از سه درصد است و پس از چند سال این میزان رطوبت تا ۷ تا ۸ درصد افزایش می یابد.

جذب رطوبت موجب کاهش نقطه جوش روغن ترمز می شود به همین علت نقطه جوش انواع روغن ترمز ماشین را بر مبنای خشک و مرطوب می سنجند.

بر این اساس، نقطه جوش روغن ترمز بدون رطوبت DOT 3 حدود ۲۰۵ درجه سانتی گراد است در صورتیکه پس از جذب یک درصد رطوبت تا ۱۸۷ درجه و با جذب دو درصد آب تا ۱۶۰ درجه کاهش می یابد.

سیالات هیدرولیکی DOT 4 دارای استاندارد نقطه جوش بالاتری هستند (۲۳۰ درجه در حالت خشک و ۱۵۵ درجه در حالت مرطوب) و میزان جذب رطوبت و آب آنها بیشتر است.

رنگ روغن ترمز و زمان تعویض روغن ترمز

چرا روغن ترمز باید در زمان مناسب تعویض شود؟

انواع روغن ترمز ماشین بر پایه گلیکولی تولید می شوند تا خاصیت جذب آب و رطوبت سیستم را داشته باشند و از پوسیدن سیستم ترمز و از بین رفتن مدارها جلوگیری کنند.

اما به ناچار پس از مدتی از آب و رطوبت اشباع می شوند و در این شرایط زمان تعویض روغن ترمز فرا می رسد.

اگر مایع ترمز به موقع تعویض نشود امکان جذب رطوبت از سیستم ترمز توسط آنها کاهش می یابد. تجمع این رطوبت در قسمت‌های مختلف سیستم اشکالات متعددی را بوجود می آورد از طرفی دمای جوش روغن نیز پایین آمده و زمانیکه ترمزهای پی در پی یا شدید گرفته می‌شود به جوش می آید و به اصطلاح باعث خالی شدن ترمز می‌شود.

تعویض روغن ترمز در زمان مناسب، جلوی بروز حوادثی ازجمله تشکیل بخار و از کار افتادن ترمز ماشین را می گیرد و در نتیجه امنیت سرنشینان را حفظ می کند.

 بهترین زمان تعویض روغن ترمز

بهترین زمان تعویض روغن ترمز براساس کارکرد آن و میزان جذب رطوبت تعیین می شود. معمولا توصیه می شود حداقل سالی یکبار مایع ترمز را عوض کنید تا از ایجاد مشکل در سیستم ترمز خودرو جلوگیری شود.

اگر در مناطق مرطوب مانند شمال کشور زندگی می کنید بهتر است روغن ترمز را در فواصل کوتاهتری تعویض کنید. توصیه اکثر کارشناسان برای بهترین زمان تعویض روغن ترمز هر ۶۰هزار کیلومتر است.

رنگ روغن ترمز، عامل دیگری است که زمان تعویض آن را مشخص می کند. روغن سالم، شفاف است اما اگر نیاز به تعویض داشته باشد به ‌رنگ قهوه‌ای در می آید.

جذب رطوبت چه تاثیری در عملکرد روغن ترمز دارد؟

روغن ترمز برپایه گلیکول است، بنابراین به‌محض اینکه وارد سیستم ترمز شده و شروع به کار می کند، رطوبت را به خود می گیرد درنتیجه خاصیت اصلی‌ و کارایی‌اش را از دست می‌دهد. جذب رطوبت در مایع هیدرولیک می‌تواند موجب خوردگی در قطعات سیستم ترمز و کاهش توان ترمزگیری در شرایط اضطراری شود که منجر به حوادث ناگواری خواهد شد.

وجود رطوبت در مایع ترمز، عملکرد کلی سیستم ترمز ماشین را تحت تاثیر قرار می دهد و هر چقدر میزان رطوبن جذب شده بیشتر باشد، دمای جوش روغن بیشتر کاهش می یابد و خطر عدم توانایی در ترمزگیری تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

کاهش نقطه جوش مایع ترمز همچنین موجب می شود هنگام ترمز گرفتن دمای لنت نیز بالا رفته و لنت داغ شود که می تواند اسیب های جدی به خودرو وارد کند.

اگر زمان مناسب برای تعویض روغن ترمز را در نظر نگیرید و در شلنگ ترمز، رطوبت تجمع یابد، پس از مدتی این رطوبت تبخیر شده و عملکرد ترمز خودرو با تاخیر مواجه می شود.

به طور کلی، جدی نگرفتن زمان مناسب تعویض روغن ترمز ماشین می تواند حوادث رانندگی جدی را بوجود آورد و موجب اسیب های جانی و مالی شدیدی شود.

تشخیص تمام شدن روغن ترمز

روغن ترمز در یک محفظه یا سیلندر پلاستیکی نیمه‌شفاف که بالای سیلندر اصلی ترمز قرار گرفته، ذخیره می شود. این محفظه دارای درجه بندی حداقل و حداکثر است و اگر آن را به طور منظم چک کنیم، متوجه کاهش روغن ترمز خواهیم شد. زمانیکه سطح روغن به میزان حداقل نزدیک شد زمان مناسب تعویض روغن ترمز فرا رسیده است.

اگر این محفظه را مرتب بررسی کنیم، کاهش یا تمام شدن روغن ترمز خیلی ساده قابل تشخیص است.

همچنین معمولا هر زمانی که لنت ترمز تعویض می شود، سطح روغن ترمز نیز بررسی شده و در صورت نیاز، محفظه آن پر می شود.

اگر نشتی در سیستم وجود داشته باشد، امکان کاهش سریعتر روغن ترمز وجود دارد. به همین علت، کارشناسان توصیه می کنند هر هفته سطح مایع ترمز را در خود بررسی کنید و همچنین زیر خودروی خود را زمانیکه برای چندین ساعت در حالت پارک بوده مشاهده کنید تا اگر نشتی روغن وجود دارد، به سرعت متوجه شده و علت را برطرف نمایید.

خرید بهترین روغن ترمز از فروشگاه اینترنتی پژمان پارت

خرید روغن ترمز باکیفیت نقش قابل توجهی در عملکرد مناسب سیستم ترمز و طولانی تر شدن زمان مورد نیاز برای تعویض آن ایفا می کند.

در ادامه برخی از بهترین انواع روغن ترمز را که می توانید برای مدل های مختلف خودرو خریداری نمایید به شما معرفی می کنیم:

اگر می خواهید تجربه خرید روغن ترمز باکیفیت و با قیمت مناسب را داشته باشید به فروشگاه اینترنتی پژمان پارت مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا