راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

عمر لنت ترمز چقدر است؟

لنت ترمز چقدر عمر می کند؟

اگر در هنگام گرفتن ترمز به مشکل بر می خورید یا صدایی از چرخ ها می شنوید احتمالا عمر لنت ترمز شما تمام شده و باید به فکر تعویض آن باشید. عدم توجه به علائم تمام شدن لنت ترمز موجب می شود آسیب جدی به دیسک ترمز وارد شود.

  • عمر لنت ترمز چقدر است؟
  • لنت ترمز چقدر عمر می کند؟
  • عمر مفید لنت ترمز چقدر است؟
  • لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند؟

اگر سوالاتی از این قبلی برای شما مطرح است تا انتهای این مقاله از وبسایت لوازم یدکی خودرو پژمان پارت با ما همراه باشید.

در این مطلب عمر مفید لنت ترمز و علائمی که نشان می دهد لنت ترمز تمام شده و باید نسبت به خرید لنت ترمز و تعویض آن اقدام کنید را مورد بررسی قرار داده ایم.

اگر عمر لنت ترمز خودروی شما تمام شده و قصد خرید لنت ترمز برای اتومبیل خود را دارید با کلیک روی لینک زیر می توانید بهترین لنت ترمز از برندهای معتبر را از وبسایت پژمان پارت انتخاب و خریداری نمایید.

در ادامه کاربرد لنت ترمز، علائم تمام شدن لنت و عمر مفید انواع لنت ترمز را مورد بررسی قرار می دهیم.

کاربرد لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز جزو مصرفی ترین لوازم یدکی خودرو است که باید به صورت دوره ای تعویض شود. این قطعه، انرژی جنبشی را به انرژی گرمایی تبدیل می کند و زمانیکه ترمز می گیرید، لنت ها به دو طرف دیسک ترمز می چسبد که در نهایت موجب نگه داشتن ماشین شما می شود.

فرض کنید با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در جاده در حال حرکت هستید. وقتی ترمز می گیرید لنت ها به دیسک چسبیده و دمای بین این دو قطعه به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد می رسد.

با توجه به این دمای بالا، اگر لنت، کیفیت مناسبی نداشته باشد به سرعت عمر لنت ترمز تمام شده و نیاز به تعویض پیدا می کند.

لنت ترمز چند کیلومتر کار میکند؟

عمر مفید لنت ترمز به موارد زیادی بستگی دارد. اگر در جاده های پر ترافیک رانندگی می کنید و زیاد از ترمز استفاده می کنید عمر لنت شما زودتر به اتمام می رسد. ترمز های مکرر سبب استفاده بیش از حد از لنت ترمز می شود و عمر مفید لنت ترمز را کاهش می دهد. به طور کلی لنت ترمز هر ۳۰ هزار کیلومتر باید بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

بهترین لنت ترمز پراید را از پژمان پارت بخرید.

چه زمانی عمر لنت ترمز تمام شده است؟

هر زمان که احساس کردید ترمز ماشین به خوبی عمل نمی کند حتما باید به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا چرخ های ماشین را باز کرده و لنت جلو و لنت عقب خودرو را بررسی کند.

عمر لنت جلو ارتباطی با عمر لنت عقب ندارد. بنابراین، اگر چرخ های جلو را باز کردید و متوجه شدید که لنت های جلوی ماشین سالم هستند، حتما لنت های عقب را نیز بررسی کنید.

به طور کلی بهتر است هر ۳۰ هزار کیلومتر، به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا سیستم ترمز و چرخ های شما را چک کند و اگر عمر لنت ترمز تمام شده باشد، به شما اطلاع دهد تا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

البته سبک رانندگی و نوع جاده یا شهری که در آن هستید نیز روی زمان تمام شدن عمر لنت ماشین تاثیر می گذارد و ممکن است بین ۳۰ هزار کیلومتر تا ۱۱۰ هزار کیلومتر متغیر باشد.

اگر در شهر های پرترافیک و مسیرهایی که بسیار سراشیبی دارند، رانندگی می کنید و مجبورید به طور مداوم ترمز بگیرید، قطعا عمر لنت جلو و عقب خودروی شما سریعتر از این زمان تمام شده و باید آنها را جایگزین کنید.

چرا باید لنت ترمز را به موقع تعویض کنیم؟

در صورتیکه لنت را به موقع تعویض نکنید، ترمز خودروی شما ضعیف شده و عملکرد ترمز گرفتن دچار اختلال می شود. همچنین به دیسک ترمز ماشین نیز خسارت های جبران ناپذیری وارد می شود و با ادامه این روند، خودرو دچار آسیب ها و مشکلات جدی خواهد شد.

به همین علت توصیه می شود قبل از اینکه عمر لنت ترمز تمام و ساییده شود و آهن پشت لنت یا اصطلاحا، کفشک به دیسک ترمز برخورد کند، آنها را به صورت دوره ای بررسی کرده و در صورت نیاز جایگزین کنید.

همچنین دقت کنید که لنت های هر دو طرف دیسک را چک کنید، زیرا گاهی اوقات لنت یک سمت دیسک سریعتر خورده می شود و اگر به موقع تعویض نشود موجب آسیب رسیدن به دیسک ترمز خواهد شد.

تمام شدن عمر لنت ترمز و سوت کشیدن لنت

شاید بپرسید آیا وقتی لنت ماشین هنگام ترمز گرفتن سوت می کشد، عمر آن تمام شده است؟

اگر زمانیکه ترمز می گیرید صدای سوت می شنوید، به احتمال زیاد جنس لنت ترمز جلو و عقب مناسب نیست. لنت های فیک با کیفیت نامرغوب هنگام ترمز گرفتن این صدا را از خود تولید می کنند. شاید در چند هزار کیلومتر اول این صدا شنیده نمی شود اما قطعا پس از مدتی صدای سوت آنها شما را آزار خواهد داد. برای انتخاب و خرید بهترین لنت ترمز می توانید مقاله معرفی بهترین مارک لنت ترمز را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : بهترین مارک لنت ترمز

دلیل دیگر سوت کشیدن لنت ممکن است تاب داشتن آن باشد. همچنین دالبر دالبر شدن لنت جلو یا عقب، قرار نگرفتن لنت سرجای خود، و در نهایت تمام شدن عمر لنت ترمز می تواند دلیل سوت کشیدن آن باشد.

بنابراین اگر به تازگی لنت های خودرو را عوض کردید و صدای سوت می شنوید بهتر است به مکانیک مراجعه کنید تا بررسی کند لقمه های لنت، درست جا انداخته شده باشند یا کیفیت آنها مناسب باشد.

اما اگر بیش از ۴۰ هزار کیلومتر است که لنت را عوض کرده اید و صدای سوت می شنوید بهتر است نسبت به تعوض لنت ها اقدام کنید.

برای آگاهی بیشتر می توانید مقاله علت سوت کشیدن لنت ترمز را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : علت سوت کشیدن لنت ترمز

طول عمر لنت ترمز در انواع مختلف

دو نوع لنت ترمز در بازار موجود است. لنت های نیمه متالیک و لنت های سرامیکی.

در دماهای پایین تفاوت چندانی بین این دو نوع لنت دیده نمی شود. اما در دماهای بالا، ویژگی ها و مزایای لنت ترمز سرامیکی خود را نشان می دهد که شامل نرم تر بودن ترمز گیری و عملکرد سریعتر در ترمز گرفتن می شود.

لنت های سایشی یا لنت نیمه فلزی فرسایش زیادی دارند و سریعتر تمام می شوند.

لنت های سرامیکی عمر بیشتری دارند و به دیسک ترمز نیز آسیب نمی رسانند.

عوامل موثر بر سریعتر تمام شدن عمر لنت ترمز

به طور کلی هر عاملی که موجب اصطکاک بیشتر لنت و دیسک ترمز شود موجب می شود لنت سریعتر ساییده یا خورده شده و تمام شود. از جمله مواردی که باعث می شود عمر لنت ترمز سریعتر تمام شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • سریع رانندگی کردن
  • زیاد ترمز گرفتن
  • رانندگی در سربالایی و سرپایینی
  • رانندگی در ترافیک
  • اصل یا تقبلی بودن لنت جلو و عقب

نشانه های تمام شدن عمر لنت ترمز

از جمله علائم و نشانه های تمام شدن لنت ترمز می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

روشن شدن چراغ هشدار ترمز

زمانیکه عمر لنت جلو یا عقب ماشین در حال تمام شدن باشد این چراغ روشن می شود و نشان می دهد که باید هرچه سریعتر لنت را تعویض کنید.

شنیدن سر و صدا و خر خر از سیستم ترمز

اگر از سیستم ترمز ماشین سر و صداهایی مثل خرخر می شنوید حتما باید به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید. این صدا ممکن است حتی زمانیکه ترمز نمی گیرید نیز شنیده شوند.

لرزش ماشین هنگام ترمز گرفتن

اگر زمانیکه ترمز می گیرد خودروی شما یا پدال ترمز شروع به لرزش می کند، احتمالا عمر لنت ترمز شما تمام شده است.

کشیده شدن ماشین به یک سمت هنگام ترمز گرفتن

اگر زمانیکه ترمز می گیرد خودروی شما به سمت راست یا چپ کشیده می شود، قطعا عمر لنت ترمز سمت راننده یا سمت شاگرد تمام شده است.

تفاوت عمر لنت ترمز اصلی و تقلبی

طول عمر این لنت ترمز ها به علت جنس و مواد اولیه ای که در تولید آنها به کار می رود با هم متفاوت است.

لنت فیک و تقلبی

اگر لنت ماشین ارزان از برندهای فیک و تقلبی بخرید، به علت استفاده از مواد اولیه نامرغوب، طول عمر بسیار کمی دارند. این لنت های تقلبی پس از ترمز گرفتن به شدت داغ و ساییده می شوند.

معایب لنت تقلبی

  • صدای سوت کشیدن هنگام ترمز گرفتن
  • کوتاه بودن عمر لنت جلو و عقب خودرو
  • آسیب رسیدن به دیسک ترمز
  • از دست دادن چسبندگی
  • ترک خوردن بعد از چند کیلومتر کارکرد

عمر لنت ترمز اصل و اورجینال

لنت های جلو و عقب اصل و اورجینال، از مواد باکیفیتی تولید می شوند. در نتیجه تحمل بیشتری دارند و خط ترمز آنها نیز به طور قابل توجهی کمتر است. این لنت ها شاید در دماهای سرد چسبندگی کمتری داشته باشند اما زمانیکه داغ می شوند به علت کیفیت بالایی که دارند، چسبندگی خوبی از خود نشان می دهند.

به همین علت توصیه می کنیم قبل از خرید لنت ماشین ارزان، از اصل بودن برند آن اطمینان حاصل کنید.

مشتریان عزیز می توانند بهترین لنت ترمز از برندهای معتبر و با کیفیت را از لوازم یدکی خودرو پژمان پارت که زیر مجموعه نمایندگی ایران خودرو می باشد با ضمانت اصل بودن کالا و مناسب ترین قیمت خریداری نمایند.

قیمت لنت ماشین به عوامل مختلفی از جمله نوع برند، عمر لنت ترمز، مواد به کار رفته در آن و عملکردشان بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت لنت جلو و عقب خودرو بهتر است از فروشگاه های لوازم یدکی معتبر مانند پژمان پارت استعلام بگیرید.

لنت ترمز جلو و عقب را همیشه از نمایندگی ها و فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا از کیفیت بالا و جنس مرغوب آنها اطمینان حاصل کنید.

انواع لنت ترمز عقب و جلو عرضه شده در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت از برندهای اصل بوده و با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به فروش می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا