دسته‌بندی نشده

علائم خرابی میل موجگیر چیست؟

میل موجگیر که با نام های آنتی رول بار، میل تعادل و میل ضد غلطش نیز شناخته می شود یکی از قطعات جانبی خودرو است که به شکل U طراحی شده است. در این طراحی میل موجگیر از دو نقطه به سیستم تعلیق و از دو نقطه دیگر به بدنه خودرو متصل میشود. ابعاد میل ضد لغزش بزرگ است و عرض آن تقریباً در حدود یک متر می باشد. پیش از اینکه به بررسی علائم خرابی میل موجگیر بپردازیم بهتر است ابتدا با عملکرد آن در خودرو آشنا شده و وظایف آن را بشناسیم.

 

سیستم تعلیق خودرو چیست؟

سیستم تعلیق در هر خودرویی وظیفه جلوگیری از تکان ها و نوسانات ناشی از سطح جاده را به منظور راحتی سرنشینان و حفظ پایداری خودرو بر عهده دارد. برای اینکه سیستم تعلیق بتواند این وظایف را به درستی انجام دهد، قطعات جانبی مختلفی در آن استفاده می شود که هر کدام از این قطعات وظایف خاصی را به عهده دارند. این قطعات از لوازم جانبی مصرفی خودرو شناخته می شوند و ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند و نیاز به تعویض داشته باشند.

از مهمترین قطعاتی که در سیستم تعلیق خودرو مورد استفاده قرار می گیرد می توان به میل تعادل و بوش جلوبندی اشاره کرد که در این مقاله قصد داریم به بررسی وظایف آنها و همچنین علائم خرابی میل موجگیر و سایر قطعات سیستم تعلیق بپردازیم.

 

میل موجگیر چیست؟

میل ضد لغزش یک میله U شکل است که با استفاده از دو بوش از دو نقطه به بدنه خود متصل می شود که به عنوان تکیه گاه های آنتی رول بار در بدنه خودرو شناخته می شوند. دو سر دیگر این میله نیز از طریق میل موجگیر های کوتاه به سیستم تعلیق متصل میشود. همانطور که از نام آن مشخص است وظیفه این میله ضد غلتش بودن است برای انجام این وظیفه نقش های متفاوتی را در خودرو برعهده دارد که شامل جلوگیری از غلتش بدنه خودرو هنگام افتادن در چاله ها، جلوگیری از جدا شدن چرخ ها از زمین و چپ کردن خودرو هنگام دور زدن و پیچیدن میشود.

علائم خرابی میل موجگیر 2

غلطش بدنه خودرو به معنای دوران ماشین حول محور طولی است. اگر میله موجگیر به درستی سر جای خود متصل نشده باشد یا علائم خرابی میل موجگیر جدی گرفته نشود، ماشین هنگام حرکت به طور مداوم به سمت چپ و راست متمایل می شود که برای سرنشینان خودرو احساس ناراحتی و درد ایجاد میکند.

 

میل موجگیر چه وظایفی در سیستم تعلیق جلو خودرو دارد؟

تصور کنید که در حال رانندگی با خودرو خودتان هستید و ناگهان یکی از چرخ های ماشین داخل یک گودال می‌افتد اگر میل موج گیر به بدنه و از طرف دیگر به سیستم تعلیق متصل نباشد، چرخ خودرو به طور کامل داخل گودال پایین می‌رود در حالی که اگر آنتی رول بار متصل باشد، جلوی پایین افتادن چرخ را گرفته و از رول بیش از حد بدنه خودرو تولید جلوگیری می کند. بنابراین میل تعادی، یکی از لوازم جانبی خودرو است که موجب راحتی سرنشینان حین رانندگی به خصوص در جاده های پر از چاله و ناهموار می شود.

یکی دیگر از موقعیت هایی که میل ضد غلطش، نقش مهمی را در آن ایفا می‌کند هنگام دور زدن خودرو حول یک میدان یا پیچیدن در مسیر دایره ای شکل است. زمانی که شروع به دور زدن می‌کنید ،به تدریج نیرویی که به چرخ های نزدیک به میدان وارد شده کم و نیرویی که به چرخهای دور تر از میدان وارد می شود، افزایش می یابد، این افزایش نیرو در صورتی که میل موجگیر به درستی نصب نشده باشد یا علائم خرابی میل موجگیر جدی گرفته نشود، موجب جدا شدن چرخ ها از زمین و چپ کردن خودرو خواهد شد. در حقیقت میل تعادل موجب می شود که نیروی وارد شده به چرخ های خودرو در پیچ ها متعادل شود و خودرو پایدار باقی بماند.

 

میل ضد غلطش چگونه به سیستم تعلیق خودرو متصل می شود؟

در برخی از خودروها برای اینکه میل موجگیر بتواند حرکت چرخ‌ها را محدود کند از دو نقطه به صورت مستقیم به طبق ها متصل می شود. در برخی دیگر از خودروها نیز از قطعه ای به نام رابط موجگیر استفاده میشود که اتصال موجگیر را با پایه سیستم تعلیق برقرار می کند. در این خودروها برای اینکه رابط موجگیر بتواند اتصال میل تعادل را با فنر و کمک فنر ها برقرار کند، نیاز به اتصال توپی و کاسه ای دارد که این اتصالات نیز با استفاده از یک لاستیک محافظت می شوند.

 

علائم خرابی میل موجگیر

از مهمترین علائم خرابی میل موجگیر یا قطعات متصل به آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم خرابی میل موجگیر 3

۱.هندلینگ ناکافی

یکی از روش های تشخیص خرابی میل موجگیر و به طور کلی سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، کند بودن هندلینگ ماشین هنگام دور زدن سریع است. اگر احساس می کنید هنگام دور زدن یا پیچیدن، پایداری خودروی شما نسبت به قبل کم شده مطمئنا قطعات سیستم تعلیق شما دچار ساییدگی شده و باید آنها را تعویض کنید.

جدی نگرفتن علائم خرابی میل موجگیر موجب می شود به تدریج کنترل ماشین در پیچ ها از دست شما خارج شود و حوادث ناگواری مانند چپ کردن خودرو پیش بیاید.

 

۲. صدای تلق تلق و پشت سر هم  از زیر ماشین

میل موجگیر با استفاده از قطعاتی مانند بوش و رابط موجگیر در زیر ماشین نصب می شود اگر بوش های متصل کننده میل تعادل پاره ، فرسوده یا خراب شوند، میل ضد لغزش نیز ناپایدار می شود و جابجایی آزادانه آن سر و صدای زیادی در زیر ماشین ایجاد می کند.

اگر سر و صدایی که می شنوید هنگام رانندگی در سربالایی بیشتر شده و از جلوی خودروی شما شنیده می شود، حتما باید سیستم تعلیق خود را بازبینی کنید و در صورت نیاز اقدام به تعویض قطعاتی که موجب بروز علائم خرابی میل موجگیر شده اند، نمایید.

 

خرابی چه قطعاتی در سیستم تعلیق موجب عملکرد نادرست میل موجگیر می شود؟

گاهی اوقات علائم خرابی میل موجگیر  مربوط به خود این قطعه نمی‌شود بلکه مربوط به قطعاتی است که آن را به سیستم تعلیق متصل کرده اند. به عنوان مثال همانطور که گفتیم در برخی از خودروها برای اتصال آنتی رول بار به سیستم تعلیق از توپی و کاسه استفاده می شود. این مجموعه داخل یک پلاستیک محافظ قرار گرفته که درون آن با گریس پر شده است. اگر این محافظ پلاستیکی سوراخ شود، گریس به ‌تدریج خارج شده و این قطعات، دیگر مانند قبل نرم کار نمی کنند و ممکن است گیرپاژ کرده و رابط موجگیر در طول دست اندازها سر و صدای اضافه ایجاد کند. این سر و صدا ها همانطور که اشاره کردیم از علائم خرابی میل موجگیر می باشد.

از دیگر قطعاتی که خرابی آنها می تواند روی عملکرد میل تعادل تاثیر بگذارد، بوش های طبق هستند که ارتباط بین طبق و اتاق خودرو را برقرار می‌کنند و از طرف دیگر همانطور که گفتیم میل موجگیر نیز به طبق متصل است.

بوش ها معمولا از مواد لاستیکی مرغوب تهیه شده اند تا از انتقال ضربه هایی که در اثر حرکت خودرو در جاده های ناهموار به کابین وارد می شود، جلوگیری کنند و تکان های ناشی از دست انداز های جاده را به خودشان جذب کنند. این بوش ها به مرور زمان در اثر حرارت، تکان ها و نوسانات بسیار فرسوده می شوند و نیاز به تعویض پیدا می کنند در صورت عدم تعویض به موقع، راننده و سرنشینان لقی های اضافی را حین رانندگی احساس خواهند کرد که از علائم خرابی میل موجگیر به شمار می آید.

 

چرا توجه به علائم خرابی میل موجگیر مهم است؟

هر خودرویی برای اینکه بتواند پایداری خود را در جاده های ناهموار در پیچ ها و همچنین هنگام دور زدن حفظ کند، نیاز به میل ضد غلتش دارد که به درستی به بدنه خودرو و سیستم تعلیق متصل شده باشد. میل تعادل مانند یک فنر محدوده حرکت چرخ ها را کنترل کرده و حرکت چرخ ها را نسبت به یکدیگر محدود می‌کند تا خودرو هنگام دور زدن دچار واژگونی نشود. برای این کار، آنتی رول بار باید به هر دو چرخ متصل باشد.

با توجه به اهمیتی که میل موجگیر و قطعات متصل به آن در ایجاد تعادل و پایداری خودرو دارد و می تواند از حوادث ناگواری از جمله چپ کردن خودرو در پیچ ها جلوگیری کند، معمولا توصیه می شود که به صورت دوره ای سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو بازبینی شود و در صورت نیاز هر یک از قطعات متصل به میل موجگیر که دچار فرسودگی شده اند، تعویض گردند. همچنین اگر علائم خرابی میل موجگیر را مشاهده نمودید باید بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای تعمیر جلوبندی ماشین انجام دهد.

 

خرید میل موجگیر و قطعات جانبی سیستم تعلیق خودرو

خرید میل موج گیر با کیفیت همراه با سایر قطعات سیستم جلوبندی تاثیر قابل توجهی در ایمنی خودرو دارد و برای اینکه راحتی و ایمنی سرنشینان و ماشین حفظ شود حتماً باید قطعات سیستم تعلیق را از فروشگاههای معتبر و برندهای مشهور خریداری کنید. در ادامه برخی از بهترین قطعات مورد استفاده در سیستم تعلیق را به شما معرفی می کنیم:

 

برای خرید و سفارش آنلاین هر یک از این قطعات و لوازم جانبی سیستم تعلیق خودرو می توانید به دسته بندی قطعات جلوبندی و تعلیق در فروشگاه پژمان پارت مراجعه کرده و قطعه مورد نیاز خود را با اطمینان از اصل بودن آن سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا