دسته‌بندی نشده

 انواع تسمه تایم خودرو

 با انواع تسمه تایم خودرو آشنا شوید

تسمه ها اجزای الاستیکی هستند که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند. هنگام خرید تسمه برای خودروی خود باید نوع تسمه و اینکه قرار است تسمه در چه شرایطی کار کند را در نظر بگیرید. به طور کلی انواع تسمه ها به چهار دسته اصلی تقسیم بندی می شوند: تسمه تخت، تسمه گرد، تسمه وی شکل و تسمه تایم سنکترون یا همزمان. در این مقاله ابتدا با مدل های مختلف تسمه و سپس با انواع تسمه تایم خودرو آشنا خواهید شد.

انواع تسمه

انواع تسمه ها بسیار متنوع و دارای اشکال مختلفی می باشند. کاربرد انواع مختلف تسمه فقط در خودرو نیست بلکه در بسیاری از تجهیزات و دستگاهها نیز برای انتقال نیرو از تسمه ها استفاده می شود. متداول ترین انواع تسمه عبارتند از :

تسمه تخت

تسمه های تخت به شکل یک نوار پلاستیکی تقویت شده هستند و معمولا وقتی که طول بین دو قرقره یا هرزگرد زیاد باشد، مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع تسمه ها بیشتر در صنعت کشاورزی کاربرد دارند و جزو قطعات خودرو و به خصوص انواع تسمه تایم خودرو به شمار نمی آیند.

تسمه های گرد

تسمه های گرد نوارهای اورینگ لاستیکی هستند و برای کاربردهایی که بار سبک داشته باشند مانند ابزار دقیق و چرخ خیاطی مناسب هستند.

تسمه های v شکل

تسمه های v شکل با مقطع ذوزنقه ای ساخته می شوند. برخی از تسمه دینام های خودرو نیز به این شکل هستند. این تسمه ها وظیفه انتقال قدرت با سرعت بالا را بر عهده دارند و مقاومت آنها در برابر لغزش بسیار زیاد است. به همین علت در خودرو هایی که بار سنگینی به آنها منتقل می شود مورد استفاده قرار می گیرند بار سنگین موجب می‌شود که این تسمه ها داخل قرقره یا هرزگرد، کاملاً ثابت قرار بگیرند و در نتیجه بازده انتقال نیروی بیشتری داشته باشند.

اساس عملکرد تسمه ها

اساس عملکرد تسمه ها به اصطکاک بین تسمه و قرقره و مقداری تنش که موجب حرکت می شود، بستگی دارد. از آنجایی که برای انتقال قدرت، اصطکاک زیادی بین تسمه و قرقره به وجود می آید، به طور طبیعی گرما نیز تولید می شود. حرکت و گرما موجب سایش و خوردگی تسمه خواهد شد، به همین علت تسمه های صاف و بدون دندانه نسبت به انواع تسمه تایم خودرو که دندانه دار هستند؛ طول عمر کمتری کمتری دارند.

انواع تسمه تایم خودرو

به طور کلی انواع تسمه تایم خودرو به دو دسته پلاستیکی و زنجیری تقسیم می شود که هر کدام ویژگی های خود را دارند و با توجه به پارامتر هایی که برای طراحی ماشین توسط طراح در نظر گرفته شده روی خودرو نصب می شوند.

انواع تسمه تایم

تسمه تایم لاستیکی

انواع تسمه تایم خودرو نسبت به سایر تسمه های معرفی شده پرکاربردتر هستند و به علت داشتن دندانه با سایر انواع تسمه تفاوت دارند. دندانه های تسمه تایم ماشین مانع از لغزش آن می شود و در نتیجه زمانبندی اجزا را امکان پذیر می کند. این دندانه ها با میل بادامک و میل لنگ درگیر میشوند.

جنس لایه روی تسمه تایم از لاستیک است و داخل آن از یک سری سیم و ریسه فلزی یا نخی استفاده شده است. جنس این ریسه ها توسط برند سازنده با توجه به مدل خودرویی که انواع تسمه تایم خودرو برای آن تولید می شود ،انتخاب خواهد شد. هرچقدر خودرو، حجم موتور بیشتری داشته باشد، تسمه تایم آن نیز باید بیشتر تقویت شود.

انواع تسمه تایم خودرو به شکل نیم دایره ساخته می شوند تا جا انداختن آن ها راحت تر باشد و استهلاک کمتری ایجاد کنند. داخل این تسمه ها دندانه هایی تعبیه می‌شوند که جزو بارزترین خصوصیت تسمه تایم به شمار می‌آیند.

تسمه تایم زنجیری

در بعضی از خودروها به جای تسمه پلاستیکی از زنجیر استفاده میشود. یک باور غلط که در این خصوص وجود دارد این است که زنجیر ها نسبت به تسمه تایم پلاستیکی دوام بیشتری دارند و پاره نمی شوند. برخی افراد، بر اساس این باور غلط تسمه تایم لاستیکی را با زنجیر جایگزین می کنند در صورتی که این تفکر کاملاً اشتباه است و زنجیر ها نیز نیاز به تعویض دارند و از طرفی با اصول و پارامتر هایی که خودروی دارای تسمه لاستیکی با آن ساخته شده سازگار نیستند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که انواع تسمه تایم زنجیری برای قطعات خودرو ایجاد می کند، هنگام پاره شدن آن است چون این تسمه تایم ها از جنس فلز هستند زمانی که پاره می شوند خودشان نیز به سایر قطعات خودرو آسیب هایی را وارد می کنند در صورتی که تسمه تایم های پلاستیکی چنین آسیبی در صورت پارگی ایجاد نمی کنند.

وظیفه انواع تسمه تایم خودرو چیست؟

وظیفه اصلی انواع تسمه تایم این است که موجب شود سوپاپ ها و پیستون ها دقیقاً در زمان مناسب و بدون کوچکترین تاخیری کار خود را انجام دهند.

انواع خرابی تسمه تایم

انواع خرابی تسمه تایم خودرو

تسمه تایم نیز مانند سایر قطعات مصرفی خودرو دچار خرابی میشود که از متداول ترین انواع خرابی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کچل کردن

وجود دندانه ها در انواع تسمه تایم ماشین تاثیر قابل توجهی روی عملکرد موتور خودرو و زمانبندی تسمه و سوپاپ دارد. زمانی که هر یک از دندان ها ساییده شده و صاف شوند اصطلاحا می گویند تسمه تایم کچل کرده و در این شرایط باید بلافاصله نسبت به تعویض تسمه تایم ماشین اقدام کنید.

پاره شدن و بریدن تسمه تایم

علت اصلی پاره شدن و بریدن تسمه تایم تعویض نکردن به موقع آن است. اگر از انواع تسمه تایم اورجینال خودرو استفاده کنید، زمان تعویض آن بین ۶۰ تا ۷۰ هزار کیلومتر است اما اگر تسمه تایم ماشین شما از برندهای متفرقه باشد یا نحوه رانندگی شما به صورتی باشد که فشار زیادی به تسمه تایم وارد کند باید خیلی سریعتر به فکر تعویض آن باشید تا مشکلی برای موتور خودرو پیش نیاید.

اگر تسمه تایم پاره شود چه اتفاقی می افتد؟

در صورتی که تسمه تایم پاره شود، هر یک از سوپاپ ها مانند سوپاپ هوا، سوپاپ بنزین و غیره به دلخواه حرکت می‌کنند و هیچگونه هماهنگی بین آنها وجود نخواهد داشت. در این شرایط سوپاپ ها به یکدیگر برخورد می کنند و ممکن است موجب کج شدن و شکستن پیستون ها و یا خراشیدگی جداره سیلندر شوند. در صورت بروز هر یک از این خرابی ها، هزینه های بسیار زیادی برای تعمیر قطعات آسیب دیده به شما تحمیل خواهد شد. به همین علت توصیه می شود انواع تسمه تایم خودرو را به موقع تعویض کنید.

چرا باید تسمه تایم ماشین را به موقع تعویض کنید؟

اگر هر یک از دنده های تسمه تایم، دچار ساییدگی شده باشد زمانی که در اثر شتاب گیری سریع یا معکوس کشیدن، تحت فشار بسیار بالا قرار می گیرند به اصطلاح یک یا چند دنده را رد میکند. رد کردن موجب میشود زمان بندی سوپاپ ها و پیستون ها دقیق نباشد و در زمان بندی اختلال ایجاد شده و حتی ضربه هایی بین پیستون و سوپاپ ایجاد شود اگر این ضربه ها شدید باشد منجر به کج شدن سوپاپ ها و ایجاد سر و صدای زیاد و اختلال در عملکرد موتور خواهد شد در صورتی که تسمه تایم خودرو را به موقع عوض نکنید، احتمالا مجبور می شوید هزینه های چند میلیونی را برای تعمیر موتور خودرو پرداخت نمایید.

بهترین برند تسمه تایم خودرو

همانطور که اشاره کردیم عملکرد صحیح تسمه تایم تاثیر قابل توجهی روی زمانبندی صحیح بین سوپاپ و پیستون ها دارد. از آنجایی که خرابی تسمه تایم می تواند خسارات بسیار زیادی را به خودروی شما وارد کند بهتر است هنگام خرید انواع تسمه تایم خودرو با بهترین برندهای آن آشنا باشید. در ادامه برخی از این برندها را به شما معرفی می کند:

تسمه تایم برند رایکا آلتون آلمان

تسمه تایم رایکا آلتون در کشور آلمان تولید می شود اما بسته بندی آن در داخل کشور انجام شده و به بازار لوازم یدکی خودرو عرضه می شود.

تسمه تایم پاور گریپ

تسمه تایم پاورگریپ عرضه شده توسط شرکت بارمان کیمیا در کشور انگلستان تولید می شود که پشت بسته بندی های آن یک بیمه نامه چسبانده شده است.

این بیمه نامه ها حاوی یک بارکد هستند که با ارسال کد آن به شماره پیامک مشخص شده گارانتی این محصول فعال میشود وجود گارانتی نشان میدهد که تسمه تایم پاورگریپ بسیار با کیفیت است.

نوع دیگری از تسمه تایم پاورگریپ وجود دارد که ساخت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است و این تسمه تایم نیز از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است اما کیفیت تسمه بارمان کیمیا بیشتر است.

تسمه تایم ال ۹۰ پاور گریپ

تسمه تایم دانگیل کره

دانگیل از برند های قدیمی تولید کننده تسمه تایم است که از کیفیت بالایی برخوردار می باشد اما این محصول با گارانتی در کشور ایران ارائه نمی شود.

تسمه تایم دایکو

دایکو در بسته بندی شرکت ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود و جزو انواع تسمه تایم خودرو بسیار باکیفیت شناخته می شود. این تسمه ها ساخته کشور ایتالیا می باشند.

البته در سال های اخیر، ایران خودرو اقدام به عرضه تسمه تایم های رایکالتون آلمان کرده و انواع تسمه تایم خودرو دایکو کمتر در بسته بندی های این شرکت دیده می شود.

کیفیت کدام برند تسمه تایم بهتر است؟

خرید تسمه تایم برند پاورگریپ و همچنین رایکالتون آلمان به علت داشتن گارانتی می ‌تواند انتخاب مناسبی باشد اما تمامی برند های معرفی شده دارای کیفیت بالایی هستند و در صورتی که جنس اورجینال آنها را از فروشگاه لوازم یدکی خودرو پژمان پارت سفارش دهید می توانید از عملکرد مناسب آن ها اطمینان حاصل کنید.

منبع : Bad Timing Belt

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا