راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

علت سوت کشیدن لنت ترمز ماشین

چرا وقتی ترمز می گیریم لنت ترمز سوت می کشد؟

گاهی اوقات شنیدن صدای سوت کشیدن لنت ترمز می تواند آزاردهنده ترین صدایی باشد که از یک خودرو می شنوید.

در این مواقع صرفا لازم است بدانید که علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟ زمانی که علت را پیدا کردید، باید به دنبال برطرف سازی آن باشید. زیرا سوت کشیدن لنت ترمز ماشین نه تنها می تواند آلودگی صوتی ایجاد کند، بلکه به احتمال بسیار زیاد نشانه ای از عدم صحیح بودن وضعیت قطعات خودرو است. در ادامه این مقاله به توضیح و بررسی علت سوت کشیدن لنت ترمز می پردازیم.

اگر قصد خرید بهترین لنت ترمز برای خودروی خود را دارید می توانید با کلیک روی لینک زیر به دسته بندی لنت ترمز مراجعه نموده و بهترین لنت ترمز متناسب با نوع خودرو خود را انتخاب و خریداری نمایید.

دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

ابتدا به دلایل سوت کشیدن لنت ترمز و سپس به راه حل هایی که می توانیم برای حل این مشکل پیدا کنیم، خواهیم پرداخت.

اتمام لنت ها

اولین مورد در خصوص علت سوت کشیدن لنت ترمز، تمام شدن لنت های ترمز است. لنت ها از جمله قطعاتی هستند که مصرفی بوده و هر قدر میزان ترمزگیری شما بیشتر باشد، لنت ها نیز زودتر تمام می شوند. در واقع زمانی که لنت ها تمام شوند یعنی ماده لنت به پایان رسیده و آهن موجود در لنت با دیسک های ترمز برخورد می کند. صدای سوت مانندی که می شنوید ناشی از همین برخورد است و باید سریعا نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام نمایید.

در صورتی که در چنین شرایطی نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام نکنید، احتمالا با خرابی دیسک چرخ ها و خط دار یا لبه دار شدن آن ها روبرو خواهید شد. برای آن که بفهمیم لنت های خودروی ما تمام شده است، راه های مختلفی وجود دارد. در صورتی که از این راه و روش ها مطلع باشید، می توانید پیش از هر گونه مشکل جدی به سادگی متوجه تمام شدن یا نشدن لنت های خودرو شوید.

بهترین لنت ترمز پراید را از پژمان پارت بخرید.

روشن شدن چراغ مخصوص ترمز در پشت آمپر

این چراغ که به چراغ اخطار نیز معروف است معمولا به چند دلیل روشن می شود و یکی از این دلایل مربوط به همین تمام شدن لنت ها می باشد. دلایل دیگری که ممکن است برای این موضوع وجود داشته باشند، بالا بودن ترمز دستی، خراب بودن سوئیچی که در انتهای تفنگی ترمز دستی است، پایین آمدن سطح روغن ترمز در خودرو و تمام شدن لنت ها است.

نکته مهم بعدی که باید بدانید آن است که پایین آمدن سطح روغن ترمز که سبب روشن شدن چراغ ترمز می شود نیز ممکن است به دلیل تمام شدن لنت ها و یا نشتی پیدا کردن روغن ترمز باشد. در خصوص تمام شدن لنت ها باید بدانید که برخی از خودروها دارای سیستمی هستند که تمام شدن لنت را به صورت آلارم هشدار می دهند. معمولا این آپشن در خودروهای جدید و خارجی بیشتر دیده می شود.

بررسی چشمی لنت ها

روش دومی که با استفاده از آن می توانید متوجه تمام شدن و یا تمام نشدن لنت ها شوید، مربوط به بررسی چشمی لنت ها است. در این روش که مسلما کمی نیز سخت خواهد بود، لازم است هر ماه و یا حداقل به ازای هر ۱۰ هزار کیلومتر مسافتی که خودرو طی می کند، چرخ ها را یک بار باز کرده و به طور کامل بلبرینگ ها و لنت ها را بررسی کنید.

در صورتی که در هر بار بازدید چرخ ها این موضوع را متوجه شدید که چیزی بیشتر از ۷۰ درصد از لنت ها به اتمام رسیده است، بهتر است نسبت به عوض کردن آن ها اقدام کنید.

صدای خرخر کردن لنت ها

مورد بعدی در خصوص صدای خرخر کردن لنت ها است. این مورد معمولا در لنت هایی که فاقد سیم اتصال هستند وجود دارد و نشانه تمام شدن این مدل از لنت ها آن است که اگر لنت به یک تکه آهن فلزی که در لبه لنت قرار گرفته است، برسد، یعنی لنت تمام شده است.

در چنین شرایطی معمولا در زمان ترمز گرفتن، این آهن موجود بر روی لبه لنت با دیسک برخورد می کند و ایجاد صدای خرخر می نماید.

در این شرایط بهتر است برای آن که گوش هایتان از صدای خرخر در هنگام ترمز گرفتن و سیستم ترمزتان از نبود لنت، در امان باشد؛ هرچه سریعتر اقدام به عوض کردن لنت های خود کنید.

کیفیت پایین لنت ها

گاهی اوقات علت سوت کشیدن لنت ترمز ماشین می تواند هیچ ربطی به تمام شدن لنت نداشته باشد و صرفا به دلیل کیفیت پایینی باشد که لنت های مورد استفاده شما داشته اند. کیفیت پایین می تواند مربوط به موارد مختلفی شود.

گاهی اوقات مقدار فلزی که در قسمت داخلی لنت قرار داده می شود، بیشتر از حد عادی است و یا از ترکیب مناسب و استاندارد متریال های اولیه برای تولید لنت ها استفاده نمی کنند.

این موضوع سبب می شود که اگر حتی لنت مورد نظر تازه و جدید نیز باشد، باز هم سوت کشیدن لنت ها اتفاق بیفتد. متاسفانه این موضوع را نمی توان با تراشکاری و هیچ راه حل دیگری حل و فصل کرد.

تنها راه حلی که وجود دارد آن است که لنت ها را عوض کنید. برای اینکه بتوانید از این موضوع جلوگیری کنید، بهتر است خرید خود را از فروشگاه های معتبری همچون پژمان پارت انجام دهید.

بیشتر بخوانید : بهترین مارک لنت ترمز

وجود خط بر روی دیسک ترمز

مورد سوم در خصوص علت سوت کشیدن لنت ترمز ، وجود خط بر روی دیسک های ترمز خواهد بود. در صورتی که این دیسک ها دارای خط باشند نیز صدای سوت مانند را در هنگام ترمزگیری خواهید شنید.

این موضوع به دلیل آن است که در چنین مواردی تماس کامل بین سطح لنت مورد نظر و همچنین دیسک چرخ اتفاق نمی افتد.

می توانید برای برطرف کردن سوت کشیدن لنت ترمز، از عوض کردن دیسک چرخ با دیسک نو و جدید استفاده کنید و نیازی نیست تا آن را بتراشید.

فراموش نکنید که اگر پیشنهاد تراشیدن دیسک چرخ را به شما دادند، بهتر است ابتدا به قطر آن توجه داشته باشید؛ زیرا اگر قطر دیسک چرخ از حد مشخصی کمتر شده و دیسک بسیار لاغر باشد، این کار می تواند برای سیستم ترمز و جلوبندی ماشین بسیار خطرناک شود.

داغی بیش از حد دیسک و لنت

زمانی که در ترافیک های شدید و سنگین هستید این موضوع را درک می کنید. حال تصور کنید که این ترافیک در یک جاده سربالایی و یا سرپایینی با شیب محسوس است. مسلما در چنین موردی لنت ها و چرخ ها فشار بسیار زیادی را تحمل می کنند و همین موضوع نیز دلیلی بر روی سوت کشیدن لنت ترمز ماشین می شود.

گاهی اوقات اگر مشکل لنت ها جدی نباشد، می توانید با استراحت دادن به ماشین و چند دقیقه توقف در یک گوشه از جاده و خیابان، اجازه دهید تا لنت ها خنک شوند و صدای سوت آن ها نیز از بین برود.

اما این موضوع به چه دلیلی بروز پیدا می کند؟ زمانی که لنت های ترمز و همچنین دیسک ترمز داغ می کنند، میزان گیرایی لنت های ترمز کاهش پیدا کرده و قدرت ترمز گیری لنت ها نیز ضعیف می شود. همین موضوع می تواند احتمال بروز خطر و عدم ترمزگیری ماشین را به شدت زیاد کند.

لبه دار شدن دیسک ترمز

مورد بعدی که علت سوت کشیدن لنت ترمز ماشین است، مربوط به لبه دار شدن دیسک ترمز می شود. لبه دار دیسک ها گاهی اوقات در زمان نو بودن دیسک ها نیز اتفاق می افتد. این موضوع به این دلیل صورت می گیرد که لنت ها به طور کامل بر روی دیسک های ترمز قرار نمی گیرند و در واقع به شکل زاویه داری بر روی دیسک می نشیند.

علت اینکه دیسک یک چرخ لبه دار می شود، می تواند مربوط به کیفیت پایین دیسک و همچنین عدم استاندارد بودن لنت ترمزهای قبلی باشد. معمولا دیکس های چرخ لبه دار را باید عوض کنید تا بتوانید مشکل را حل و فصل نمایید. در این مورد نیز بهتر است از تراشیدن دیسک برای مناسب سازی آن جلوگیری کنید.

سوت کشیدن لنت ترمز

جمع بندی

به طور کلی دلایل و موارد گوناگونی برای سوت کشیدن لنت ترمز وجود دارد که بسیاری از آن ها را در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم.

متوجه شدید که یکی از دلایل سوت کشیدن لنت های ترمز مربوط به جدید بودن آن ها می شود و دلیل دیگر نیز مربوط به کیفیت پایین ساخت لنت ها است.

برای آن که بتوانید از این مشکلات دور بمانید، کافی است تا لنت ترمزهای مورد نظر خود را از فروشگاه های معتبری همچون پژمان پارت تهیه فرمایید تا خیالتان از بابت کیفیت این محصولات راحت باشد.

همچنین می توانید مقاله تکنیک های رفع سوت کشیدن لنت ترمز را مطالعه نمایید.

مشتریان عزیز می توانند بهترین لنت ترمز از برندهای معتبر و با کیفیت را از لوازم یدکی خودرو پژمان پارت که زیر مجموعه نمایندگی ایران خودرو می باشد با ضمانت اصل بودن کالا و مناسب ترین قیمت خریداری نمایند.

در پایان می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید لنت ترمز و سایر لوازم یدکی خودرو از برندهای معتبر با کارشناسان پژمان پارت تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا