راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو

آشنایی با علائم خرابی رله فن رادیاتور خودرو و این که از کجا بفهمیم رله فن خودرو خراب است، یکی از موضوعاتی است که می خواهیم در طول این مقاله به طور کامل به آن بپردازیم. این قطعه در رادیاتور خودرو است و می تواند نقش بسیار مهمی را در عملکرد رادیاتور و در حقیقت در عملکرد کلی موتور خودرو داشته باشد.

برای آن که بتوانید هرچه بهتر و ساده تر با این قطعه آشنا شوید، می توانید به سادگی با مطالعه ادامه این مقاله از پژمان پارت اطلاعات لازم را دریافت کنید.

رله فن رادیاتور چیست؟

پیش از آن که بخواهیم در خصوص علائم خرابی رله فن رادیاتور و علائم خرابی رله فن ۲۰۶ و همچنین مواردی که سبب ایجاد این خرابی می شوند صحبت کنیم، بهتر است بدانیم که رله فن چیست و چه کارایی هایی می تواند داشته باشد. فن رادیاتور در واقع همان پروانه ای است که با چرخش های مداوم خودش می تواند آبی که درون رادیاتور وجود دارد را خنک کند. رله فن رادیاتور در حقیقت یک قطعه الکترونیکی است که در مدار فن رادیاتور قرار گرفته است و کاری می کند که پروانه رادیاتور بتواند با سرعت مناسبی به گردش دربیاید و موتور را خنک کند.

خرید قطعات یدکی اصل و اورجینال مانند دیسک و صفحه سکو تیبا از فروشگاه لوازم یدکی خودرو پژمان پارت

علائم خرابی رله فن رادیاتور

اما چگونه می توانیم با علائم خرابی رله فن ۲۰۶ آشنا شویم و متوجه شویم که رله فن خراب شده است؟ در ادامه این قسمت به بررسی علائم و نشانه هایی که نشان می دهند رله فن خراب شده است خواهیم پرداخت. این عوامل و نشانه ها همگی به نحوی هستند که با توجه به آن ها می توانید جلوی بروز خسارت های بیشتر را گرفته و کاری کنید که نیاز به پرداخت هزینه های بسیار زیاد برای تعمیر دیگر قسمت های خودرو نداشته باشید.

داغی بیش از حد موتور

اولین موردی که می تواند جز علائم خرابی رله فن یک خودرو باشد، داغ شدن بیش از حد موتور خودرو است. زمانی که موتور خودروی شما بیش از حد داغ شود و یا سرعت گرم شدن آن بسیار بالا باشد، ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که رله فن رادیاتور خراب شده است و نمی تواند آب خنک را در بین اجزای موتور به گردش درآورد و گرما و حرارت این اجزا را کاهش دهد.

از کار افتادن فن های خنک کننده

مورد بعدی در خصوص از کار افتادن فن های خنک کننده است. زمانی که فن های خنک کننده از کار می افتند، در حقیقت می توانند این موضوع را نشان دهند که رله فن رادیاتور دچار مشکل شده است. زمانی که رله فن دچار عیب و ایراد شود و نتواند به خوبی الکتریسیته لازم را به فن های خنک کننده برساند، مسلما این فن ها نیز نمی توانند به خوبی وظیفه خود را انجام دهند و رادیاتور با همان دمای بالا ناچار است به کار خودش ادامه دهد که نتایج جالبی نخواهد داشت.

در چنین شرایطی رادیاتور نمی تواند از حجم بالای هوای خنک بیرون از موتور برخوردار شود و همین موضوع سبب می شود تا آبی که در موتور گردش می کند، خنک نشود. بنابراین کاملا طبیعی است که آب داغ شده ای که به رادیاتور وارد شده است، با همان حرارت و گرما مجددا به سمت موتور و اجزای آن بازگردد که دوباره می تواند دمای موتور را افزایش دهد.

علائم خرابی رله فن رادیاتور

روشن ماندن دائمی فن ها

برخلاف مورد قبلی، گاهی اوقات فن های خنک کننده می توانند همچنان که موتور خاموش است، باز هم روشن بمانند. در واقع در چنین شرایطی موتور ماشین خاموش است، اما فن های خنک کننده آب رادیاتور به کار خود ادامه می دهند. این موضوع عجیب نشان می دهد که مشکل دیگری در رله فن رادیاتور وجود دارد. به طور معمول اگر رله بسته گیر کند، می تواند سبب بروز چنین اتفاقی شود. البته لازم است این موضوع را ذکر کنیم که برخی از خودروها بر همین اساس طراحی شده اند و بدون آن که مشکلی وجود داشته باشد، فن های خنک کننده این ماشین ها حتی پس از خاموش شدن موتور نیز فعال باقی می مانند.

برای آن که بتوانید هرچه بهتر و ساده تر این موضوع را درک کنید، به این جملات دقت کنید. در رله فن رادیاتور یک مدار باز الکتریکی وجود دارد که در سیم پیچ رله بوده و می تواند به کنتاکت های رله اجازه دهد که باز و بسته شوند. اغلب این مدار سبب می شود که کنتاکت ها دائما باز بمانند و هرگز بسته نشوند. این موضوع برای خودروهایی که به صورت پیش فرض این سیستم را دارند، اجرا می شود؛ اما برای خودروهای دیگر چنین چیزی وجود ندارد. نکته مهم بعدی نیز این است که اگر فن ها دائما کار کنند، باتری خودرو خالی خواهد شد؛ بنابراین این موضوع صرفا به رله فن و رادیاتور آسیب نمی زند، بلکه سبب خراب شدن باتری نیز می شود.

روشن شدن چراغ های هشدار

مورد بعدی در خصوص روشن شدن چراغ های هشدار است. در صورتی که رله فن خنک کننده خراب شده باشد، احتمال این موضوع وجود دارد که چراغ های هشدار داخل پشت آمپر روشن شوند. این چراغ ها شامل چراغ هشدار چک موتور و چراغ دما هستند که نشان می دهند خنک شدن آب متوقف شده است و دیگر آب خنک نمی شود.

ضعف در عملکرد تهویه مطبوع

مورد بعدی که می تواند یکی از علائم خرابی رله فن رادیاتور باشد، مربوط به وجود ضعف در عملکرد سیستم تهویه مطبوع می شود. ضعف در این سیستم نشان می دهد که فن های رادیاتور و همچنین فن های خنک کننده کولر نمی توانند به خوبی کار کنند و به همین دلیل سیستم تهویه مطبوع نیز به خوبی نمی تواند فضای داخل خودرو را خنک کند.

علائم خرابی رله فن رادیاتور

 دلایل خرابی رله فن رادیاتور

تا این بخش از مقاله با علایم خرابی رله فن آشنا شدید، حال این سوال مطرح می شود که دلایل این موضوع چیست و چه مواردی هستند که می توانند سبب شوند که رله فن رادیاتور شما خراب شود؟ در این قسمت به صورت خلاصه به دلایل خرابی رله فن رادیاتور اشاره خواهیم کرد و سعی می کنیم تا جهت درک بهتر شما در خصوص این موضوع، برایتان توضیحاتی را ارائه کنیم. رایج ترین دلایلی که برای این موضوع وجود دارند به شرح زیر می باشند:

  • خرابی کامپیوتر، سوئیچ تنظیم گر دما و یا ماژول کنترل کننده رله که سبب خاموشی و روشنی رله فن می شود.
  • ایجاد انقباض بین مدارها با سرعت بالا و بار الکتریکی متفاوت
  • تخلیه جریان زیاد از یک موتور فن نیمه کوتاه یا مدار فن به صورت متناوب.

جمع بندی

با توجه به موارد و مسائلی که در خصوص علائم خرابی رله فن رادیاتور مطرح شد، لازم است بدانید که در خرید قطعه یدکی این قسمت از ماشین باید بسیار دقت کنید. متوجه شدید که رله فن یک قطعه الکترونیکی است و می تواند فعالیت رادیاتور و همچنین فن های خنک کننده آن را به طور کامل تحت کنترل داشته باشد. متاسفانه تا زمانی که این قطعه را بر روی ماشین خود نبندید، متوجه نمی شوید که کارایی مناسبی دارد یا خیر.

بنابراین بهترین کار آن است که به طور حتم از یک فروشگاه معتبر، قطعه مورد نظر خود و یا همان رله فن رادیاتور را خریداری نمایید.

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت یکی از معتبرترین و همچنین بهترین مراکز و فروشگاه هایی است که می توانید خرید رله خودرو و یا سایر موارد از جمله خرید قطعات موتوری خودرو و … را از طریق آن انجام دهید.

خرید از پژمان پارت به شما این اطمینان را می دهد که رله فن رادیاتور و یا هر قطعه دیگری که خریداری کرده اید، دارای ضمانت نامه و نشان اصل بودن کالا است و نیازی نیست که نگران تقلبی بودن و یا نبودن این کالا باشید. لازم به ذکر است لیست قیمت رله خودرو، قیمت دیسک و صفحه و کیت کلاچ، قیمت بلبرینگ کلاچ، قیمت برف پاک کن و سایر موارد در این وب سایت برای مشاهده و مقایسه شما عزیزان قرار گرفته است تا به راحتی قادر باشید آن ها را مشاهده فرمایید و آنگاه با اطمینان کامل، اقدام به خرید فرمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا