راهنمای تعمیر و نگهداری خودروراهنمای خرید قطعات خودرو

تسمه دینام چیست ؟

تسمه دینام چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی در صنعت از تسمه ها برای انتقال نیرو استفاده می شود. در خودرو نیز برای اینکه بتوان قطعاتی مانند دینام یا الترناتور را به حرکت در آوریم از تسمه دینام استفاده می کنیم.

این تسمه بین میل لنگ و آلترناتور قرار می گیرد تا حرکت را از قطعه میل لنگ به قطعه دینام منتقل کند.

پیش از اینکه به توضیح درباره کاربرد تسمه دینام بپردازیم بهتر است با انواع تسمه های مورد استفاده در خودرو آشنا شوید.

انواع تسمه دینام از نظر شکل

تسمه ها از نظر شکل و ساختار به دو نوع تخت و ذوزنقه ای تقسیم می شوند که موجب می‌شود نحوه عملکرد آنها نیز با یکدیگر تفاوت پیدا کند در ادامه با مشخصات و نحوه عملکرد آنها آشنا می شویم.

تسمه ذوزنقه ای

در این نوع تسمه ها سطح مقطع به شکل ذوزنقه طراحی شده بنابراین اگر آنها را برش بزنید و به سطح مقطع دقت کنید شکل ذوزنقه را مشاهده خواهید کرد.
این نوع تسمه دینام برای انتقال نیرو از دو طرف استفاده می کنند و بر روی قطعاتی به نام فولی قرار می گیرند که آنها نیز به شکل ذوزنقه هستند.
تسمه های ذوزنقه ای داخل شیار این فولی قرار گرفته و از دو طرف به آنها نیرو وارد می شود که این نیرو موجب به حرکت درآمدن تسمه خواهد شد.

مشخصات تسمه های ذوزنقه ای

مشخصات تسمه های ذوزنقه ای روی آنها حک می شود و معمولا با یکی از حروف انگلیسی A, B, C شروع شده (که نشان دهنده سایز آن است) و یک عدد (که نشاندهنده طول تسمه دینام است) نیز کنار آنها نوشته می شود.
درصورتیکه تسمه ها دندانه دار باشند علامت X نیز در مشخصات آن حک می شود.

انواع تسمه دینام بر اساس سایز

انواع تسمه های ذوزنقه ای از نظر سایز

تسمه ها به طور کلی در سه سایز A, B, C عرضه می شود که سایز A رایج ترین نوع تسمه ذوزنقه ای به شمار می آید. این علامت نشان دهنده ضخامت و عرض تسمه می باشد تسمه های سایز A ‌دارای ارتفاع ۸ میلیمتر و عرض ۱۳ میلی متر هستند.

طول تسمه ها نیز بر اساس اینچ مشخص می شود و در صورتی که مشخصات روی تسمه را مشاهده کنید در کنار یکی از حروف انگلیسی، عدد مربوط به طول را نیز مشاهده می کنید. به عنوان مثال اگر روی تسمه مشخصات A48 نوشته شده باشد به این معنی است که طول این تسمه ۴۸ اینچ می باشد.

تسمه دینام تخت

تسمه های تخت نوع دیگری از این قطعات جانبی خودرو هستند و برای اینکه روی فولی سر نخورند در آنها شیارهای تعبیه می شود. فولی که برای این نوع تسمه ها مورد استفاده قرار می گیرد نیز به صورت شیاردار طراحی می شود و سطح مقطع این نوع تسمه ها به صورت مستطیلی میباشد.

مشخصات تسمه های تخت

مشخصات تسمه دینام تخت نیز روی آنها حک می شودپ ابتدای این مشخصه با یک عدد شروع شده که تعداد شیار ها را مشخص میکند، حروف بعدی نشان دهنده استاندارد تسمه و عدد آخر نیز نشان دهنده طول آن بر حسب میلی متر می باشد.

به عنوان مثال اگر روی تسمه ای مشخصات pk825 4 نوشته شده باشد، به این معنی است که این تسمه دارای چهار شیار میباشد با استاندارد PK ساخته شده و طول آن نیز ۸۲۵ میلی متر است.

تسمه دینام چه کاربردی دارد؟

کاربرد اصلی تسمه دینام ماشین انتقال نیرو از میل لنگ به دینام است.

برای اینکه این انتقال نیرو انجام گیرد یک فولی روی میل لنگ قرار می گیرد که همراه با آن می چرخد. تسمه در شیار فولی جا داده می شود و به این ترتیب زمانی که فولی میچرخد تسمه را نیز به حرکت در می آورد.
فولی دیگری نیز روی دینام قرار داده میشود و سر دیگر تسمه داخل شیار آن نصب میشود. زمانی که فولی میل لنگ، تسمه را به حرکت در می آورد این نیرو از طریق تسمه به فولی دینام منتقل شده و موجب حرکت دینام نیز خواهد شد.

به منظور این که تسمه کاملاً روی فولی محکم قرار بگیرد و از جای خود خارج نشود از قطعه ای به نام تسمه سفت کن استفاده میشود که بهترین نوع این قطعه خودرو، تسمه سفت کن اتوماتیک است که به طور خودکار به تسمه فشار وارد می آورد تا روی فولی ثابت مانده و در حین چرخش از روی آن سر نخورد.

یکی دیگر از قطعات مهمی که برای عملکرد صحیح تسمه دینام مورد استفاده قرار می گیرد، هرزگردها هستند از آنجایی که تسمه دینام ممکن است در مسیر های مختلفی قرار بگیرد تا از میلنگ به دینام برسد از هرزگردها استفاده می شود تا مسیر حرکت تسمه به درستی از مبدا به مقصد هدایت شود.

طول عمر تسمه دینام ماشین

طول عمر تسمه دینام خودرو بستگی به نوع آن دارد اما به هر حال هر نوع تسمه پس از مدتی ساییده شده و احتمال پاره شدن آن وجود دارد.

برای تشخیص خرابی تسمه دینام ابتدا باید بازرسی چشمی انجام شود. معمولا طول عمر تسمه دینام چه از نوع ذوزنقه ای باشد و چه از نوع تخت، حدود چهار سال است و انواع تسمه ها باید هر چهار سال یکبار تعویض شوند.

البته قبل از تعویض تسمه دینام خودرو حتما باید بازرسی چشمی انجام گیرد و فقط در صورتی که پوسیدگی یا ساییدگی در آن مشاهده شد با تسمه دینام نو جایگزین شود.

بیشتر بخوانید : بهترین زمان تعویض تسمه دینام

نشانه های خرابی تسمه دینام خودرو

همانطور که گفتیم برای تشخیص اینکه آیا تسمه خودرو نیاز به تعویض دارد یا خیر ابتدا بازرسی چشمی انجام می‌شود. بازدید دوره ای تسمه تخت به این صورت است که آن را از محل خود خارج کرده و پشت و رو می کنند. سپس قسمتی از آن را تا کرده و ظاهر آن را بررسی می کنند، در صورتی که خطوط و شیار های زیادی در سطح آن دیده شود حتماً باید به سرعت آن را تعویض کرد.

بیشتر بخوانید : علائم خرابی تسمه دینام

در تسمه های ذوزنقه ای علاوه بر تا کردن، کناره های آن را نیز بررسی می کنند و در صورتی که بیش از حد خورده شده باشد، اقدام به تعویض آن می نمایند چون احتمال سرخوردن تسمه روی فولی در این شرایط افزایش می یابد.

پارگی تسمه دینام چه مشکلاتی برای خودرو ایجاد می کند؟

به طور کلی حرکتی که از طریق میلنگ به تسمه دینام منتقل می شود برای به چرخش درآوردن سه قطعه مهم در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از پمپ هیدرولیک، دینام و کمپرسور. بنابراین در صورتی که تسمه دینام پاره شود عملکرد این سه قطعه دچار مشکل شده و از حرکت باز می ایستند.

تعویض تسمه دینام

تعویض تسمه دینام

برای تعویض تسمه دینام ابتدا پیچ آلترناتور را شل کرده و آن را به سمت داخل هل می‌دهند تا تسمه آزاد شود. سپس تسمه را از جای خود خارج کرده و بازرسی چشمی را انجام می‌دهند.

در صورتی که آسیب دیدگی، پارگی و ساییدگی روی آن دیده شود، تسمه دینام نو را روی پولی ها و هرزگرد ها به درستی قرار داده مجدداً دینام را به سر جای خود برگردانده و پیچ آن را سفت میکنند.

همانطور که در قسمت طول عمر تسمه دینام ماشین گفته شد جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بهترین زمان برای تعویض تسمه دینام را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : بهترین زمان تعویض تسمه دینام

تفاوت تسمه دینام و تسمه تایم

از تسمه تایم برای به حرکت در آوردن میل سوپاپ ها استفاده می شود و فقط از نوع تخت تولید و عرضه شده است. تفاوت اصلی تسمه دینام و تسمه تایم در این است که اگر به داخل تسمه تایم نگاه کنید میبینید که دندانه هایی روی سطح داخلی آن تعبیه شده است.

نکته دیگر درباره پاره شدن تسمه تایم که اهمیت بسیار زیادی نسبت به پاره شدن تسمه دینام دارد. زیرا در صورت پارگی تسمه دینام همانطور که پیش از این اشاره کردیم قطعاتی مانند دینام و پمپ هیدرولیک از کار می‌افتند که تاثیر چندانی در کوتاه مدت روی عملکرد ماشین ندارد و شما پس از پاره شدن تسمه دینام فرصت دارید که خودتان را به مکانیک رسانده و اقدام به تعویض آن نمایید.

در صورتی که پاره شدن تسمه تایم موجب می‌شود زمان بندی موتور خودرو دچار اختلال شده و ماشین شما با آسیب بسیار جدی مواجه شود. به همین علت توصیه می‌شود که تسمه تایم دقیقاً طبق زمانبندی که توسط کارخانه سازنده توصیه‌شده تعویض شود و برخلاف تسمه دینام که ابتدا بازرسی چشمی انجام میشود تا مکانیک مطمئن شود که تسمه دینام واقعاً فرسوده یا ساییده شده، برای تسمه تایم احتیاط های لازم در نظر گرفته شده و حتی در صورت عدم مشاهده عیب در بازسی چشمی در صورتی که زمان تعویض آن فرا رسیده باشد با تسمه نو جایگزین میشود.

به طور معمول توصیه می شود که هر ۶۰۰۰۰ کیلومتر اقدام به تعویض تسمه تایم خودرو نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله تفاوت های تسمه دینام و تسمه تایم را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید :‌ فرق تسمه دینام و تسمه تایم

نکات خرید تسمه دینام ماشین

قیمت تسمه دینام ماشین به مشخصاتی که روی آن نوشته شده و همچنین برند تولیدکننده تسمه بستگی دارد.

برای اینکه از عملکرد صحیح این قطعه مطمئن باشید بهتر است از برندهای معتبر اقدام به خرید تسمه دینام خودرو نمایید. در ادامه برخی از پرفروش‌ترین انواع تسمه دینام ماشین را به شما معرفی می کنیم.

تسمه دینام سمند EF7 ، دنا و دناپلاس برند ایساکو
تسمه دینام ۴۰۵ ایساکو
تسمه دینام پژو ۴۰۵ ، پارس سال و سمند معمولی برند دایکو ایساکو

 

در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت می‌توانید انواع تسمه های خودرو را با قیمت مناسب از برندهای معتبر سفارش داده و با ارسال رایگان در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا