راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

چه زمانی به تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو نیاز داریم؟

دیسک و صفحه کلاچ از مهمترین قطعات خودرو است که اگر تمام شود نیاز به تعویض پیدا می کند. اگر بخواهید خودروی شما عملکرد مناسبی هنگام رانندگی داشته باشد باید اقدام به تعویض دیسک و صفحه کلاچ کنید.
در این مقاله چندین روش را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید تشخیص دهید چه زمانی عمر دیسک و صفحه کلاچ شما به پایان رسیده است. اما پیش از آن بیایید با این لوازم یدکی اساسی خودرو بیشتر آشنا شویم.

دیسک صفحه کلاچ چیست؟

ساختار خودرو به این صورت است که نیرو از داخل موتور تولید می شود و باید به چرخ ها برسد تا ماشین بتواند حرکت کند. اما جاده ای که خودرو قرار است در آن حرکت کند، همواره صاف نیست و راننده باید بتواند با دنده سبک و سنگین ماشین را کنترل کرده یا سرعت آن را کم یا زیاد کند.
برای اینکه راننده بتواند دنده را کنترل کند ابتدا باید پای خود را روی کلاچ قرار دهد تا ارتباط بین موتور با چرخ ها قطع شود و راننده بتواند دنده را عوض کند.
خودروهای اتوماتیک، کلاچ ندارند و این کار به صورت اتومات انجام می شود. اما در ماشین های دنده ای، کلاچ نقش حیاتی در حرکت خودرو دارد.
یکی از قطعات مهم و ضروری کلاچ، صفحه آن است که به علت شکل دایره مانند به آن دیسک صفحه کلاچ گفته می شود.
جنس این قطعه تقریبا با جنس لنت ها یکسان است و طوری طراحی شده که در برابر اصطکاک مقاوم باشد.
نوع رانندگی در استهلاک دیسک و صفحه نقش مهمی دارد. نیم کلاچ گرفتن به دفعات مکرر یا نگهداشتن پا روی کلاچ یا برداشتن ناگهانی پا از روی آن، موجب می شوند این قطعه زودتر خراب شود و نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ پیدا کنید.
این قطعه مهم داخل گیربکس دنده قرار می گیرد و باید حتما توسط متخصص مکانیک تعویض شود.

روش های تشخیص خرابی دیسک و صفحه کلاچ

در ادامه روش هایی را که به کمک آنها می توانید تشخیص دهید که آیا دیسک و صفحه خودروی شما نیاز به تعویض دارد یا خیر را آموزش می دهیم.
اگر هر یک از نشانه های زیر را در خودروی خود مشاهده کردید باید پس از خرید کیت کلاچ مناسب ماشین خود، به یک متخصص مکانیک مراجعه کنید و دیسک صفحه خود را تعویض نمایید:

لرزش ماشین هنگام شروع حرکت

ماشین را روشن کرده و در جایی پارک کنید. برای اینکه از طریق این روش تشخیص دهید آیا دیسک و صفحه خودروی شما تمام شده ماشین باید در حالت توقف اما روشن باشد. در این شرایط پای خود را روی کلاچ گذاشته و ماشین را در دنده یک قرار دهید. سپس به آرامی پا را از روی کلاچ برداشته و ماشین را حرکت دهید. اگر ماشین دچار لرزش شود، احتمالا دیسک و صفحه خودروی شما تمام شده و باید آن را تعویض کنید.

روشن ماندن خودرو هنگام شروع حرکت با دنده ۳

زمانی که ماشین روشن است و در حالت توقف قرار دارید، پای خود را روی کلاچ بگذارید و با دنده ۳ شروع به حرکت کنید، اگر خودروی شما خاموش نشد به این معنی است که دیسک و صفحه ماشین تان تمام شده و باید یک دیسک و صفحه جدید بخرید.

شتاب نگرفتن خودرو

روش سوم را بهتر است در یک جاده خلوت و زمانی که در حال رانندگی هستید، امتحان کنید. در این روش همانطور که به طور مستقیم رانندگی می کنید، پای خود را روی پدال گاز تا انتها فشار دهید. اگر خودروی شما به شتاب دلخواه و همیشگیتان نرسید، می توانید نتیجه بگیرید که نیاز به تعویض دیسک و صفحه کلاچ دارید.

گاز خوردن ماشین در سربالایی

در روش چهارم باید خودروی خود را در سربالایی امتحان کنید. زمانی که در سربالایی در حال حرکت هستید، پای خود را روی پدال گاز فشار دهید. اگر خودرو بوکس و باد کرد و به جای شتاب گرفتن فقط گاز خورد و مجبور شدید دنده معکوس کنید یعنی مثلا از دنده دو به دنده یک بروید، احتمالا دیسک و صفحه تان تمام شده و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

سخت جا رفتن دنده ۱

اگر دنده یک و دنده عقب خودرو به سختی جا می رود و در هنگام تعویض دنده، صدای بسیار بدی میشنوید می تواند از نشانه های تمام شدن دیسک و صفحه کلاچ باشد. در این شرایط بهتر است به یک مکانیک و تخصص مراجعه کنید تا خودروی شما را بررسی کند و در صورت نیاز اقدام به خرید دیسک و صفحه نو کنید.

گاز خوردن زمان تعویض دنده

اگر ماشین شما حین تعویض دنده، گاز زیادی می‌خورد اما شتاب نمیگیرد می‌توانید احتمال بدهید که دیسک و صفحه کلاچ شما تمام شده است.

سفت شدن دیسک و صفحه کلاچ

اگر عملکرد دیسک و صفحه شما عادی نیست و مثلا بسیار سفت شده یا زمانی که پایین میرود دیگر به درستی عمل نمی کند، در این شرایط نیز حتما نیاز به تعویض دارد.

حرکت پرتابی رو به جلو با تعویض دنده

یکی از روش های تخصصی بررسی اینکه دیسک و صفحه ماشین تمام شده و معمولاً توسط متخصصین مکانیک حرفه ای برای تشخیص تمام شدن عمر این قطعه استفاده می‌شود این است که هنگام حرکت ماشین در سرعت ۳۰ کیلومتر، خودرو را در دنده ۳ قرار دهید، سپس پدال گاز را تا انتها بفشارید. اگر ماشین دچار لرزش شد و شتاب خوبی نداشت دیسک و صفحه شما سالم است اما اگر با حرکت پرتابی رو به جلو ناگهانی مواجه شدید مطمئن باشید که دیسک و صفحه تان دچار مشکل شده است.

افزایش عمر دیسک و صفحه کلاچ

نشانه های تمام شدن و تعویض دیسک و صفحه کلاچ خودرو

  • ماشین شتاب مناسبی ندارد.
  • هنگام تعویض دنده ها با مشکل مواجه می شوید.
  • خودرو گاز اضافی می خورد، اما شتاب نمی گیرد.
  • ماشین در سربالایی کم می آورد.
  • خودرو در شروع حرکت دردنده ۱ می لرزد و اگر به آن توجه نکنید پس از مدتی دنده ۱ اصلا جا نمی رود.

چه زمانی باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کنیم؟

اگر رانندگی شما معمولی است و در شهرهای پر ترافیک از خودرو استفاده نمی کنید، معمولا بعد از هر ۶۰ هزار کیلومتر باید دیسک و صفحه خودرو را تعویض کنید.

چطور عمر دیسک و صفحه کلاچ را افزایش دهیم؟

دیسک و صفحه کلاچ از سه قطعه دیسک، صفحه و خود کلاچ تشکیل می شود که وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد که ماشین شما را وادار به حرکت می کند.
برای افزایش عمر دیسک و صفحه کلاچ خودرو باید از حرکاتی که منجر به آسیب دیدن این لوازم یدکی می شود، خودداری کنید.
از جمله این حرکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرفتن شتاب زیاد در دنده یک و دنده دو و اصطلاحا تیک آف کردن
  • نگه داشتن پا روی کلاچ بعد از تعویض دنده
  • استفاده بیش از حد از کلاچ در ترافیک
  • رانندگی با شتاب زیاد. شما نباید در یک مسیر کوتاه سرعت ماشین را با شتاب زیادی افزایش دهید. به عنوان مثال در فاصله بین پارکینگ تا سر کوچه، سرعت شما نباید به ۵۰ کیلومتر برسد. این کار عمر دیسک و صفحه شما را به شدت کاهش می دهد.
  • عدم استفاده از دنده مناسب در سربالایی و سرپایینی. در سربالایی استفاده از دنده ۵ فشار زیادی به دیسک و صفحه کلاچ وارد می کند.
  • رانندگی کردن در ترافیک. زمانیکه در ترافیک رانندگی می کنید مجبورید به طور مداوم نیم کلاچ کنید در این شرایط فشار زیادی به صفحه وارد می شود و برای کاهش این فشار بهتر است زمانیکه دنده را عوض می کنید، به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید تا عمر دیسک و صفحه شما بیشتر شود.

بهترین برند دیسک و صفحه کلاچ

معروفترین برندها برای تعویض دیسک و صفحه کلاچ

از معروفترین برندهای دیسک و صفحه کلاچ ماشین می توان به برند هرینگتون، والئو فرانسه و ایساکو که یک برند داخلی باکیفیت است، اشاره کرد. در ادامه دیسک و صفحه کلاچ والئو را مشاهده نمایید.

دیسک و صفحه ۲۰۶ تیپ ۲ والئو

دیسک و صفحه والئو ۲۰۶ تیپ ۲

خرید دیسک و صفحه کلاچ

برای خرید دیسک و صفحه کلاچ باید ابتدا به مدل خودروی خود توجه کرده و سپس به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید. در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت می توانید بهترین دیسک و صفحه کلاچ را از برندهای معتبر و با قیمت مناسب خریداری نمایید.

برای خرید بهترین دیسک و صفحه از برندهای معتبر کلیک کنید.

همچنین می توانید جهت اطلاع از قیمت دیسک و صفحه و دریافت مشاوره با کارشناسان فروشگاه لوازم یدکی پژمان پارت تماس حاصل نمایید. کارشناسان فنی پژمان پارت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا