راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

 علائم خرابی جلوبندی خودرو چیست؟

سیستم تعلیق جلو در ماشین که با نام جلوبندی خودرو نیز شناخته می شود، وظیفه حفظ تعادل و پایداری چرخ ها و به طور کلی ماشین را در پیچ ها و دست اندازها برعهده دارد. این سیستم دارای قطعات اصلی و لوازم جانبی متعددی است که چرخ ها و فرمان را به بدنه خودرو و سیستم تعلیق متصل کرده اند تا راننده و سرنشینان حین رانندگی در جاده به خصوص مسیرهای ناهموار احساس راحتی داشته باشند و تکان های زیادی را در کابین خودرو احساس نکنند. بنابراین، خرابی جلوبندی خودرو می تواند تعادل و پایداری ماشین را دچار اختلال کند.

سیستم تعلیق عقب با سیستم تعلیق جلوی خودرو متفاوت است. همانطور که گفتیم جلوبندی مربوط به برقراری تعادل با فرمان و چرخ های جلو است درحالیکه تعلیق عقب به ایجاد پایداری با چرخ های عقب، فنرها و کمک فنر ها کمک می کند.

 

قطعات جلوبندی ماشین

قطعات جلوبندی ماشین بسیار متنوع است اما از مهمترین آنها می توان به لوازم یدکی زیر اشاره کرد:

میل موجگیر یا میل تعادل

بوش ها

سیبک ها

فنر و کمک فنر

فرمان

میل فرمان

گردگیرها

بلبرینگ و توپی ها

سگ دست و شغال دست

درصورتی‌که علائم خرابی در هر یک از این قطعات جلوبندی خودرو مشاهده شود، تعادل و پایداری ماشین دچار اختلال می شود و راننده در هنگام رانندگی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. بارزترین مشکل، احساس تکان های شدید در کابین خودرو هنگام عبور از دست اندازها است اما اگر علائم خرابی جلوبندی خودرو جدی گرفته نشود ممکن است حوادث بسیار جدی تری مانند واژگون شدن ماشین در پیچ یا دور زدن سریع رخ دهد.

علائم خرابی جلوبندی

چطور علائم خرابی جلوبندی خودرو را تشخیص دهیم؟

نشانه ها و علائم مختلفی وجود دارد که اگر به آنها توجه کنید متوجه خواهید شد که جلوبندی ماشین شما دچار مشکل شده و حتماً باید برای عیب یابی و تشخیص مشکل به مکانیک مراجعه کنید. در ادامه ده نشانه رایج مربوط به خرابی جلوبندی خودرو را با هم بررسی می کنیم:

حرکات نام معمول کابین خودرو در پستی ها و بلندی ها

زمانی که جلوبندی و سیستم تعلیق ماشین شما فرسوده شده باشد و یا قطعاتی از آن دچار مشکل شده باشند، تکان ناشی از تمام پستی ها و بلندی ها و ناهمواریهای جاده به کابین خودرو منتقل می‌شود و راننده و سرنشینان تمام آنها را احساس خواهند کرد که تجربه رانندگی ناخوشایندی را برای شما فراهم می کند.

در صورتی که احساس کردید خودروی شما بسیار خشک و سفت کار میکند و نمی تواند مانند قبل به نرمی از روی دست انداز های جاده عبور کند حتماً برای بررسی جلوبندی خودرو به مکانیک مراجعه کنید.

ناهماهنگی در کنترل فرمان هنگام پیچیدن

یکی از وظایف جلوبندی خودرو حفظ تعادل و پایداری ماشین در پیچ هاست. زمانی که سیستم تعلیق دچار مشکل می‌شود نمی تواند به درستی تعادل و پایداری خودرو را به خصوص در پیچ ها حفظ کند در نتیجه زمانی که شما هنگام دور زدن و پیچیدن در جاده، فرمان را حرکت می دهید احساس می کنید که فرمان از دستور شما به خوبی پیروی نمی کند و خودرو به نرمی در پیچ ها نمی پیچد.

اگر این مشکل به علت خرابی شدید قطعاتی مانند میل موجگیر باشد احتمال چپ کردن خودرو در در پیچ ها هنگامی که سرعت شما بالا باشد نیز وجود خواهد داشت زیرا چرخ ها تعادل خود را به طور کامل از دست می دهند یا نمی توانند هماهنگ با هم دور بزنند بنابراین بسیار مهم است که به علائم خرابی جلوبندی خودرو توجه کنید و برای رفع مشکلات آن به سرعت به مکانیک مراجعه نمایید.

لرزش فرمان در سرعت های بالا

دلایلی مانند بالانس نبودن چرخ ها و یا مشکل در سیبک های سیستم تعلیق خودرو موجب می شود احساس کنید که فرمان شما در سرعت های بالا می لرزد. لرزش فرمان یکی از مهمترین علائم خرابی جلوبندی خودرو است که اگر آن را مشاهده کردید حتما باید برای عیب یابی و رفع مشکل سیستم تعلیق خود اقدامات لازم انجام دهید .

مهمترین دلیل لرزش فرمان خرابی میل موجگیر یا فرسوده شدن بوش هایی است که میل موجگیر را به سیستم تعلیق متصل می کند. این لوازم جانبی باید توسط مکانیک بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شوند.

دلیل دیگر لرزش فرمان، لقی سیبک و یا خرابی این قطعه است. سیبک نباید حرکت عمودی چندانی داشته باشد. لقی سیبک در هنگام عبور از پیچ ها می تواند موجب شکستگی سیبک و حتی چپ کردن خودرو شود.

انحراف ماشین به چپ و راست حین رانندگی

همانطور که اشاره کردیم مهمترین وظیفه سیستم تعلیق ماشین حفظ تعادل و بالانس آن است. اگر این تعادل به هم بخورد حین رانندگی احساس خواهید کرد که خودروی شما به طور مداوم به سمت چپ و راست کشیده میشود و کنترل کافی روی آن ندارید. در این شرایط نیز می‌توانید مطمئن باشید که علائم خرابی جلوبندی خودرو را مشاهده کردید و باید برای رفع مشکل به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

از بین رفتن عاج لاستیک ها در مدت زمان کوتاه

ارتفاع و کیفیت عاج خودرو تاثیر قابل توجهی در عملکرد سیستم تعلیق دارد. به عنوان مثال اگر عاج چرخ های چپ و راست با یکدیگر مشابه نباشد و ارتفاع آنها متفاوت باشد می‌تواند به غربیلک سیستم جلوبندی خودرو آسیب وارد کند به همین علت در بازبینی سیستم تعلیق حتما باید عاج های تمامی لاستیک های خودرو بررسی شود تا در صورت نیاز تعویض گردند.

اما یکی از علائم خرابی جلوبندی خودرو از بین رفتن سریع عاج خودرو می باشد بنابراین اگر به تازگی لاستیک ها را عوض کرده اید و متوجه شدید که لاستیک به سرعت در حال ساییده و خورده شدن است بهتر است بلافاصله به مکانیک مراجعه کنید تا سیستم تعلیق شما را بررسی کرده و قطعاتی که دچار فرسودگی شدند را تعویض کند.

شنیده شدن صدای غیر معمول در دست اندازها

از دیگر علائم خرابی جلوبندی خودرو شنیدن صداهای ناهنجار در پستی بلندی ها و دست انداز های جاده است. اگر هر بار که روی دست انداز می روید از زیر خودرو و بخصوص در قسمت جلو صداهایی مثل تلق تلق یا جیرجیر میشنوید حتماً باید برای بررسی و بازبینی سیستم تعلیق به متخصص مراجعه کنید. احتمالاً لقی سیبک ها یا سایر قطعات جلوبندی مانند بوش ها، این صداها را به وجود می‌آورد زیرا بوش ها در در جلوبندی خودرو تاثیر قابل توجهی در بی سر و صدا کار کردن ماشین دارند.

 

پیشگیری خرابی جلوبندی

چطور از خرابی جلوبندی ماشین پیشگیری کنیم؟

سیستم تعلیق ماشین دارای قطعات مصرفی متعددی مانند بوش، میل موج گیر، سیبک و موارد دیگر است که پس از مدتی فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. با این حال اقداماتی وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید می توانید خرابی جلوبندی خودرو را به تعویق بیندازید. برخی از این اقدامات عبارتند از

بازبینی لاستیک ها و عاج لاستیک ها به صورت دوره ای و تعویض لاستیک های قدیمی و کهنه با نو در صورت نیاز

حداقل هر ۶ ماه یکبار برای میزان فرمان به مکانیک مراجعه کرده و در صورت نیاز باد تایر ها را بررسی کرده و تنظیم کنید

 

چه عواملی موجب خرابی جلوبندی خودرو می شود؟

همانطور که اشاره کردیم خرابی و فرسودگی قطعاتی مانند سیبک ها، بوش ها، میل موجگیر و عاج لاستیک میتواند منجر به مشاهده علائم خرابی جلوبندی خودرو شود اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند موجب بروز مشکل در سیستم تعلیق ماشین شود که در ادامه آنها را بررسی می کنیم:

تغییر حالت شاسی ماشین از دلایل خرابی جلوبندی خودرو

یکی از عوامل مهمی که در خرابی سیستم تعلیق ماشین نقش دارد، تغییر حالت شاسی ماشین است. اگر شاسی ماشین در اثر تصادف آسیب دیده باشد، تنظیمات اولیه کارخانه که برای خودرو در نظر گرفته شده و ابعاد ماشین به هم میریزد.

خودرویی که شاسی آن تغییر حالت داده باشد به سرعت در سیستم جلوبندی دچار مشکل میشود و برگرداندن شاسی به حالت اولیه که دقیقا مانند تنظیمات کارخانه باشد، بسیار مشکل و گاهی اوقات غیر ممکن است.

از علائم خرابی شاسی ماشین می توان به کشیدن فرمان به یک سمت، خرابی پلوس ها و پاره شدن گردگیر اشاره کرد.

خرابی بازویی سگدست

خرابی بازویی سگدست موجب کشیده شدن فرمان به یک سمت میشود اما خوشبختانه تعمیر و تعویض این قطعه چندان مشکل نیست و هزینه بالایی ندارد.

خرابی فنر و کمک فنر

در صورتی که فنر و کمک فنر خودرو ضعیف شده باشد، سیستم تعادل خودرو و پایداری آن نیز با مشکل مواجه می شود و در نهایت احساس می کنیم که فرمان به یک طرف کشیده می شود. انحراف کمک فنر ها از حالت عمود تاثیر مستقیمی بر عمر جلوبندی خودرو و جلوگیری از لاستیک سایی دارد. با تعویض به موقع این قطعات می توان جلوی بروز علائم خرابی جلوبندی خودرو را گرفت.

خرابی سیستم ترمز

نیروی ترمز باید به هر چهار چرخ به طور یکسان وارد شود در غیر این صورت یک چرخ بیشتر از سایر چرخ ها تحت فشار قرار می گیرد در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام شده و فرمان به یک طرف منحرف خواهد شد.

 

قطعات یدکی جلوبندی خودرو از کجا بخریم؟

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم، کاملا مشخص است که عملکرد صحیح تمامی قطعات جلوبندی در حفظ پایداری و تعادل ماشین نقش قابل توجهی ایفا می کند به همین علت مهم است که این قطعات را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا از عملکرد صحیح آنها اطمینان داشته باشید.

برخی از پرفروش ترین قطعات جانبی سیستم تعلیق جلو خودرو

 

در صورت نیاز به هریک از این قطعات می توانید آنها را با اطمینان از اصل و ارجینال بودن با مراجعه به دسته سیستم تعلیق و جلوبندی از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی پژمان پارت سفارش دهید.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا