راهنمای تعمیر و نگهداری خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو چه زمانی است ؟

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعات خودرو تسمه تایم است؛ جنس این تسمه از پلاستیک است که وظیفه دارد میل لنگ را به سوپاپ خودرو اتصال دهد. برای انجام سه عمل اصلی در موتور (تراکم، انفجار و تخلیه) تسمه تایم بسیار ضروری است. اگر تسمه تایم دچار خرابی شود باعث مختل کردن روند کار موتور خواهد شد. بنابراین، بهتر است حتما زمان تعویض تسمه تایم خودروی خود را بدانید و به موقع اقدام به تعویض آن کنید تا درصورت خرابی و پاره شدن، خسارت سنگینی به خودروی شما وارد نشود.

  • از کجا بفهمیم زمان تعویض تسمه تایم است ؟
  • زمان تعویض تسمه تایم چند سال است ؟
  • تسمه تایم چند کیلومتر باید تعویض شود ؟
  • تسمه تایم چه زمانی باید تعویض شود ؟
  • تسمه تایم چه موقع باید عوض شود ؟

اگر سوالاتی از این قبیل دارید تا انتهای این مقاله از بلاگ آموزشی پژمان پارت با ما همراه باشید.

در این مقاله عملکرد تسمه تایم در خودرو، علائم و نشانه های خرابی تسمه تایم، زمان تعویض تسمه تایم و بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودرو های مختلف را مورد بررسی قرار داده ایم. با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات جامعی درباره نکات نگهداری و زمان تعویض تسمه تایم به دست آورید و از وارد آمدن فشار به موتور خودرو و هزینه های سنگین جلوگیری به عمل آورید.

همچنین می توانید بهترین تسمه تایم متناسب با خودرو خود را از بهترین برندهای موجود در بازار از پژمان پارت سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

تسمه تایم چیست؟

همانطور که گفتیم تسمه تایم یکی از مهم ترین و اصلی ترین اجزا خودرو محسوب می شود؛ در واقع میتوانیم بگوییم بدون تسمه تایم موتور خودرو روشن نمی شود و خودرو به حرکت در نمیاید. تسمه تایم با قرار گرفتن بر روی پولی های میل لنگ و میل سوپاپ این دو قسمت موتور را به یکدیگر متصل می کند. زمان بندی عملکرد میل سوپاپ ها نیز توسط تسمه تایم انجام می شود؛ طوری که با هر دور چرخش میل لنگ، میل سوپاپ یک دور می چرخد و هر دور چرخش میل سوپاپ نیم دور کمتر از تعداد چرخش های میل لنگ است.

علائم خرابی تسمه تایم

تسمه تایم هم مانند سایر قطعات دیگر خودرو از بین می رود و دچار فرسودگی و استهلاک می شود که باید در اولین فرصت و اسرع وقت تعویض شود زیرا ممکن است در صورت تعلل، اسیب هایی به موتور ماشین وارد کند و باعث خرابی موتور ماشین شود، همچنین عدم تعویض تسمه تایم در زمان مناسب، در حین رانندگی خطرات زیادی به همراه دارد.

در ادامه ما به شما رایج ترین علائم خرابی تسمه تایم را که نشان می دهد زمان تعویض آن فرا رسیده معرفی می کنیم:

شنیدن صداهای غیر معمولی از محفظه ی موتور

اگر صداهای غیر عادی مانند تیک تیک از موتور و محفظه ی موتور شنیدید میتواند دلیل بر این باشید که تسمه تایم موتور آسیب دیده و زمان آن رسیده که تسمه تایم را تعویض کنید؛ البته در مواقعی میتواند دلیل بر این باشد که روغن فشار پایینی دارد و یا مقدار روغن کم است. اگر در هنگام رانندگی چنین صدایی از محفظه ی موتور شنیدید سریعا به نزدیک ترین مکانیکی که به ان اعتماد دارید و معتبر است مراجعه کنید.

روشن نشدن خودرو

یکی دیگر از علائم فرسودگی تسمه تایم روشن نشدن خودرو است که نشان می دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است. هنگام استارت زدن صدای استار به گوش میرسد اما به دلیل فرسوده شدن تسمه تایم ماشین روشن نمی شود و قدرت به چرخش در آمدن میل لنگ و میل بادامک موتوررا  ندارد و نتیجه ی آن روشن نشدن خودرو است.

بد عمل کردن دور موتور

اگر تسمه دچار فرسودگی و خوردگی دنده های تسمه شده باشد یا حالتی باشد که تسمه حالت سفتی نداشته باشد و شل باشد؛ هنگام شتاب گرفتن خودرو، میزان دور موتور بیشتر از حد معمول می شود.

خروج دود زیاد از اگزوز

علائم دیگری که نشان می دهد زمان تعویض تسمه تایم فرا رسیده است، خروج دود زیاد از اگزوز ماشین می باشد؛ زیرا وقتی که تسمه تایم فرسوده شده باشد به خوبی کار نمی کند که موتور بیش از حد معمول کار می کند و پیام آن هم خروج دود زیاد از اگزوز ماشین می باشد.

میس فایر دادن موتور

در مواقعی که تسمه تایم از کار افتاده باشد و به خوبی کار نکند، باز و بسته شدن سوپاپ ها و زمان بندی آنها از تنظیم می افتد و این شرایط ممکن است باعث میس فایر دادن موتور شود. این مشکل درصورت سهل انگاری و بی توجهی به آن پیامد های زیانبار و بدی را به همراه دارد.

نشتی روغن

یکی دیگر از علائم زمان فرا رسیدن تعویض تسمه تایم نشت روغن از کاور تسمه است. تسمه تایم خودرو ها با چند مهره و پیچ پوشانده و پیچانده شده است؛ اگر روغن از کاور تسمه تایم نشت کند و بیرون بزند، به مرور زمان باعث فرسودگی تسمه تایم و شل شدن آن خواهد شد. بهتر است بدانید به غیر از خرابی و فرسودگی تسمه تایم، شل بودن تسمه باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور شده که نهایتا باعث جوش آمدن موتور خواهد شد.

زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم به نوع خودرو و کارکرد آن بستگی دارد. نمی توان گفت تسمه تایم در تمامی خودرو ها در یک زمان یا کیلومتر معین باید تعویض گردد. زمانی که کارکرد خودرو به ۶۰ هزار کیلومتر رسید بهتر است که تسمه تایم بررسی و درصورت لزوم تعویض گردد.

البته برای تعویض تسمه تایم کارکرد ملاک نیست، امکان دارد خودرویی چند سال کار نکرده باشد که تاریخ تعویض تسمه تایم فرا رسیده و باید تعویض گردد. معمولا زمان کارکرد تسمه تایم بین ۳ تا ۵ سال است که می توان در این محدوده زمانی از آن استفاده کرد.

بطور کلی برای تعویض تسمه تایم به مقدار کارکرد کیلومتر و مدت زمانی که تسمه تایم تولید شده است توجه کنید. نکته ی قابل توجه این است که زمانی که شما می خواهید تسمه تایم را تعویض کنید بهتر است بلبرینگ تایم را نیز تعویض نمایید. بلبرینگ تایم هر ۱۰۰ هزار کیلومتر می بایست تعویض شود. اگر تعویض بلبرینگ تایم به تاخیر بیافتد با خساراتی همراه است و ممکن است به پاره شدن تسمه تایم منجر شود.

بیشتر بخوانید : علت پاره شدن تسمه تایم

بهترین زمان تعویض تسمه تایم در خودرو های مختلف

بهترین زمان تعویض تسمه تایم برای خودروهای مختلف به تفکیک نوع خودرو را در موارد ذیل می توانید مشاهده نمایید.

زمان تعویض تسمه تایم پراید

بهترین زمان تعویض تسمه تایم پراید هر ۸۰ هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم تیبا

بهترین زمان تعویض تسمه تایم تیبا هر ۶۰ هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵

بهترین زمان تعویض تسمه تایم پژو ۴۰۵ : هر ۷۰ هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم زانتیا

بهترین زمان تعویض تسمه تایم زانتیا : هر ۶۰ هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم تندر ۹۰

بهترین زمان تعویض تسمه تایم تندر ۹۰ : هر ۴۰ هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم مگان

بهترین زمان تعویض تسمه تایم مگان : هر ۶۰ هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم ریو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم ریو : هر ۶۵ هزار کیلومتر می باشد.

زمان تعویض تسمه تایم مزدا ۳۲۳

بهترین زمان تعویض تسمه تایم مزدا ۳۲۳ : هر ۷۰ هزار کیلومتر می باشد.

نکات نگهداری تسمه تایم

در ادامه به شرح نکات مهمی که درباره ی تسمه تایم و نگهداری آن باید بدانید پرداخته ایم.

  1. از تا خوردن تسمه تایم و گذاشتن وسایل سنگین مانند جعبه ابزار روی آن باید خودداری نمایید.
  2. تسمه تایم باید به طور منظم چک شود و زمان چک شدن و بررسی آنها به طور منظم تعیین گردد.
  3. تسمه تایم باید فاقد شکستگی، ترک، پریدگی لبه ها و جدایی لبه ها باشد.
  4. ظاهر تمامی تسمه تایم ها باید سالم باشد؛ درصورت دیدن هرچونه زدگی، خرابی، و پریدگی و مسائلی شبیه و مانند این نباید از آن استفاده شود.
  5. در زمان تعویض تسمه تایم حتما قطعاتی مانند پولی، هرزدگرد ها و در صورت امکان واتر پلمپ آن را تعویض نمایید؛ درصورت تعویض تسمه تایم با تسمه ای که خراب است و نقص فنی دارد، امکانش هست باعث خرابی وسیله گردد.

نتیجه گیری

بهتر است زمان تعویض تسمه تایم را بسیار جدی بگیرید. تعویض نکردن تسمه تایم خسارت هایی به همراه دارد که بعضی اوقات ممکن است آسیب بسیار جدی به موتور ماشین وارد کند.

تسمه تایم را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.

فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت زیر مجموعه نمایندگی ۱۱۱۳ ایران خودرو می باشد و تمامی محصولات این فروشگاه از بهترین برندها، با قیمت مناسب و با ضمانت اصالت و بازگشت کالا به فروش می رسند.

در پایان می توانید برای خرید مطمئن و به صرفه از فروشگاه اینترنتی پژمان پارت سفارش خود را ثبت و کالای مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا