دسته‌بندی نشده

علائم خرابی وایر شمع خودرو

علائم خرابی وایر شمع و زمان تعویض آن

وایر شمع از جمله قطعات تعبیه شده در خودرو می باشد که وظیفه دارد برق دریافتی از کویل را به شمع تحویل دهد. بنابراین می توان گفت که در صورت عدم سلامت وایر شمع ، شمع نیز نمی تواند کار خود را به طور صحیح انجام دهد. وایر شمع را می توان جزو قدیمی ترین قطعات خودرو به حساب آورد و همیشه خودروسازان به دنبال آن بوده اند که با حذف نمودن این قطعه بتوانند برق را به طور مستقیم از کویل به شمع منتقل کنند. در این مقاله به بررسی علائم خرابی وایر شمع می پردازیم.

حذف نمودن وایر شمع مزایای بسیاری برای خودرو دارد از جمله آن که با سوار شدن کویل بر روی شمع خودرو  و حذف وایر شمع، تا حد بسیار زیادی از افت ولتاژ و همچنین اتلاف انرژی جلوگیری می شود. لازم به ذکر است که برق مصرفی شمع ها (به منظور ایجاد جرقه) از طریق باطری تامین می گردد اما در گذشته از قطعه ای به نام دلکو و امروزه از کویل جهت افزایش این ولتاژ استفاده می شود.

در ادامه این مقاله از بلاگ فروشگاه لوازم یدکی خودرو پژمان پارت به تشریح علائم خرابی وایر شمع پرداخته ایم. همچنین زمان تعویض وایر شمع و نکات خرید و تعویض وایر شمع را بصورت اجمالی مورد بررسی قرار داده ایم.

با مطالعه این مطلب و آگاهی از علائم خرابی وایر شمع، در زمان مناسب نسبت به تعویض وایر شمع اقدام نمایید.

خشک شدن وایر شمع

خشک شدن وایر یکی از مهمترین علائم خرابی وایر شمع می باشد.

معمولا وایرشمع خودرو پس از مدتی کار کردن در اثر گرما خشک می شوند و هرچقدر سعی کنیم آنها را صاف کنیم، حالت نمی گیرند و جمع می شوند. بنابراین یکی از مهمترین علائم خرابی وایر شمع، خشک شدن آن است. وایرشمع سالم، کاملا نرم بوده و حالت ارتجاعی دارد.

لکه های قهوه ای رنگ روی عایق چینی

سر وایر شمع دارای یک قطعه عایق چینی است که باید به رنگ سفید باشد در محل اتصال سر وایر شمع به سیم آن نیز یک عایق چینی سفید رنگ دیگر وجود دارد که نباید لکه های قهوه ای رنگ روی آن دیده شود. در صورتیکه چنین لکه هایی روی عایق چینی مشاهده شود ار علائم خرابی وایر شمع به شمار می آید.

علائم خرابی ظاهری وایر شمع

اگر در ظاهر وایر شمع هرگونه سوختگی، ترک خوردگی یا پارگی دیده شود نشان می دهد که این قطعه دچار خرابی شده است و احتمالا نشتی برق یا برق دزدی خواهیم داشت.

احساس برق گرفتگی هنگام روشن بودن خودرو

یکی از علائم خرابی وایر شمع این است که وقتی خودرو روشن باشد و از ابتدا تا انتهای وایر شمع را لمس کنیم احساس برق گرفتگی جزئی می کنیم. این شرایط نیز نشان می دهد که این قطعه باید تعویض گردد.

تست عیب یابی و مشاهده علائم خرابی وایر شمع

برای تست عیب یابی و مشاهده علائم خرابی وایر شمع راه های مختلفی وجود دارد. یکی از بهترین روش ها، پارک کردن خودرو در یک محیط تاریک و بررسی وایر شمع ها در تاریکی است. اگر خودرو روشن باشد و وایر شمع دچار خرابی شده باشد در تاریکی جرقه هایی روی این قطعه از خودرو دیده می شود. این جرقه ها نشان می دهد که قطعه دچار خرابی شده و باید تعویض شود.

برای اطمینان بیشتر می توان با اسپری، کمی آب را روی وایرها اسپری کرد و اگر جرقه ای به بیرون زده شد مطمئن می شویم که وایر دچار خرابی شده است.

روش دیگر، استفاده از اهم متر است. از انجاییکه وایرها جزو سیم های مقاومتی به شمار می آیند با اندازه گیری مقاومت آنها می توان از سالم بودن شان مطمئن شد. به طور کلی مقاومت وایر نباید از ۴.۵ بیشتر باشد. نشان دادن مقاومت بیشتر از این مقدار از علائم خرابی وایر شمع به شمار می آید.

چه زمانی باید نسبت به تعویض وایر شمع اقدام کنیم؟

خراب شدن وایر شمع می تواند منجر به بروز مشکلاتی از قبیل بالا رفتن میزان سوخت مصرفی و یا عدم کارکرد صحیح موتور خودرو شود. در برخی مواقع نیز چنان چه در وایر شمع، نشتی برق رخ دهد و از طرفی در بخش سوخت رسانی نیز نشتی های احتمالی رخ دهد، ممکن است اتفاق و خطرات جبران ناپذیری پدید آید.

از این رو توصیه می شود همواره به علائم خرابی وایر شمع در خودرو خود اهمیت دهید و چنان چه مشکلی بوجود آمد سریعا آن را برطرف نمایید. پایین آمدن سطح قدرت موتور خودرو، تحت فشار قرار گرفتن موتور و در نتیجه بالا رفتن دمای آن، ریپ زدن و لرزش موتور به طور غیرعادی از جمله مواردی است که ممکن است به علت خرابی وایر شمع باشد.

علاوه بر موارد بیان شده، خرابی وایر شمع و عدم کارکرد درست آن ها موجب بالا رفتن میزان آلایندگی و ذوب شدن سطح رویه شمع می شود. آسیب دیدگی روکش وایر شمع خود می تواند باعث بوجود آمدن خطرات احتمالی از قبیل برق گرفتگی شود.

معمولا توصیه می شود بعد از هر ۳۰ هزار کیلومتر برای تعویض وایر شمع خودرو اقدام کنید. اما این زمان تقریبی است و درصورتیکه این قطعه خشک شود یا سایر علائم خرابی وایر شمع در آن دیده شود و نتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد بابد به سرعت تعوض شود تا خودروی شما دچار خرابی های بیشتر نگردد.

برای خرید و تعویض وایر شمع به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر علائم خرابی وایر شمع را مشاهده نموده و تصمیم به تعویض آن گرفتید حتما دقت کنید که خودروی شما خاموش باشد، زمانیکه خودروی شما روشن است به هیچ وجه اقدام به قطع یا وصل کردن این قطعه نکنید. چون احتمال روشن شدن چراع چک و تحمیل هزینه های جانبی دیگر به شما وجود خواهد داشت.

وایر شمع از کجا بخریم؟

اگر علائم خرابی وایر شمع را مشاهده کردید و نیاز به تعویض آن دارید، توصیه می شود یک نوع وایر شمع باکیفیت که تمامی استانداردهای لازم را داراست برای خودرو خود انتخاب نمایید. در مقاله راهنمای خرید وایر شمع می توانید نکاتی را که باید هنگام خرید این قطعه رعایت کنید را با شما به اشتراک گذاشتیم.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید وایر شمع

از جمله این استانداردها عبارت است از عبور جریان الکتریکی بدون مشکل، برخورداری از مقاومت الکتریکی قابل قبول، عدم تولید امواج الکترومغناطیسی مضر، بالا بودن تحمل دما، مقاوم بودن در مقابل فشار کششی و همچنین قیمت مناسب و عمر بالا، که در حین خرید باید تمامی این موارد را درنظر داشته باشید.

برای خرید انواع وایر شمع مناسب برای خودروهای پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵، سمند، دنا، رانا و … می توانید به وبسایت فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت مراجعه کنید و به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت کنید تا با پست در محل مورد نظر شما ارسال شود. پژمان پارت زیر مجموعه نمایندگی ایران خودرو می باشد و تمامی قطعات موجود در سایت پژمان پارت از برندهای معتبر تهیه شده و با گارانتی اصالت کالا عرضه می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا