دسته‌بندی نشده

کاربرد شمع موتور خودرو چیست ؟

اکثر رانندگان اطلاعات زیادی درباره نحوه عملکرد و کاربرد شمع خودرو و اهمیت آن در کارکرد صحیح موتور ماشین ندارند، با این حال این قطعات کوچک نقش فوق العاده مهمی در درست کار کردن ماشین شما ایفا می کنند.

در واقع، بدون کارکرد صحیح شمع ها، خودروی شما به احتمال زیاد اصلاً نمی تواند حرکت کند. در این مقاله، نگاه دقیق‌تری به این قطعه مهم خواهیم داشت تا به طور کامل درک کنید که چرا تعویض به موقع شمع‌ها اهمیت زیادی دارد و این قطعات کوچک چه کاری انجام می‌دهند و چه طور بفهمیم که زمان تعویض آنها فرا رسیده است.

شمع موتور خودرو چه کاری انجام می دهد؟

موتور خودرو برای تبدیل انرژی حاصل از احتراق بنزین به انرژی جنبشی که موجب حرکت خودرو می شود، طراحی شده است. اما چگونه این کار را انجام می دهد؟ پاسخ اصلی، فرایندی است که به نام احتراق داخلی شناخته می شود.

برای اینکه سوخت خودرو از منبع انرژی پتانسیل به منبع انرژی جنبشی تبدیل شود، موتور باید راهی برای آزاد کردن آن پیدا کند و این کار را از طریق فرآیند احتراق انجام می دهد که به طور متناوب تا زمانیکه ماشین روشن باشد، انجام می شود.

قطعات متصل به موتور ماشین، در تداوم این چرخه تاثیر قابل توجهی دارند. سوپاپ ها، سیلندر را با مخلوطی از هوا و سوخت پر می کنند که ترکیب آنها، قابل اشتعال است. حرکت رو به جلوی پیستون موجب می شود، این ترکیب در فضای بسیار کوچکی فشرده شده و انرژی پتانسیل بسیار بیشتری ایجاد شود.

زمانیکه ترکیب هوا و سوخت به اندازه کافی فشرده شد، شمع موتور خودرو این مخلوط را با جرقه‌ای کوچک مشتعل می‌کند و انفجاری ایجاد می‌کند که پیستون را به سمت عقب برمی‌گرداند، سپس میل لنگ موتور را می‌چرخاند و قدرتی ایجاد می‌کند که باعث می‌شود ماشین شما به جلو حرکت کند.

مشخصات شمع ماشین

مهمترین مشخصات شمع خودرو شامل موارد زیر می شود:

  • قطر رزوه ها
  • ارتفاع رزوه ها
  • درجه حرارت شمع : میزان درجه حرارت از ۴۰۰ تا ۹۰۰ درجه سانتی گراد در شمع های مختلف متفاوت است.

انواع شمع خودرو

شمع ماشین دارای انواع مختلفی است اما از نظر اندازه به سه نوع زیر تقسیم بندی می شود:

  • پایه کوتاه
  • پایه متوسط
  • پایه بلند

تفاوت این شمع ها در میزان جذب حرارت است. ارتفاع سرامیک داخلی شمع در نوع پایه بلند از سایر شمع ها بیشتر است و جذب حرارت آن نیز بالاتر است.

شمع خودرو چگونه جرقه ایجاد می کند؟

شمع‌ موتور ماشین، از چند جزء شامل سرامیک، الکترود میانی، الکترود جانبی، رزوه خور، فیلر شمع و بدنه تشکیل شده که جرقه‌ مشتعل کننده مخلوط هوا/سوخت را ایجاد کرده و احتراق را بوجود می آورد. این احتراق باعث می‌شود موتور شما انرژی تولید کند.

شمع موتور خودرو با اینکه قطعه کوچک و ساده ای است اما با ایجاد قوس الکتریسیته بین دو الکترود که با هم تماس ندارند، اما به اندازه کافی به هم نزدیک هستند که الکتریسیته بتواند بین آنها رد و بدل شود، نقش بسیار مهمی در فرایند احتراق و حرکت ماشین ایفا می کنند.

در شمع‌ها، جریان الکتریکی که کوئل ایجاد کرده از طریق وایر شمع به سر شمع می رسد، تا بعد از مرحله تراکم، جرقه توسط شمع ایجاد شود.

به طور کلی، شمع های خودرو از مواد بسیار بادوامی ساخته می شوند به طوریکه قبل از فرسوده شدن یا پیش از اینکه نیاز به تعویض پیدا کنند، می توانند میلیون ها بار جرقه و احتراق ایجاد کنند.

البته با گذشت زمان، سایش و خوردگی در شمع موتور خودرو موجب می شود که جرقه‌های ایجاد شده ضعیف تر شده و راندمان موتور شما کاهش پیدا کند. اگر شمع موتور را به موقع تعویض نکنید، احتمالا پس از مدتی موتور ماشین شما روشن نخواهد شد.

نشانه های خرابی شمع ماشین

چه زمانی باید شمع های خودرو را عوض کنم؟

این روزها اکثر تولید کنندگان، شمع هایی “با عمر طولانی” را  تولید می کنند که کمی گرانتر از شمع خودروی استاندارد هستند اما با توجه به کارکرد طولانی تر، خرید آنها برای مصرف کننده بسیار مقرون به صرفه به نظر می رسد.

شمع هایی که با عمر طولانی ساخته شده اند معمولاً باید حدود هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض شوند اما با توجه به مدل خودرو ممکن است سریعتر نیاز به تعویض داشته باشند. عمر مفید شمع های معمولی بین ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار کیلومتر است. با نزدیک شدن به پایان عمر این قطعات، دو سر آنها ساییده می شود و نمی توانند عملکرد درستی داشته باشند.

زمانیکه فیلر شمع خورده شود و به کمتر از ۰.۸۵ میلیمتر برسد، باید شمع موتور را تعویض کرد.

همچنین، زمانیکه الکترود مرکزی و میانی خورده شوند، باید سریعا اقدام به تعویض این قطعه نمود.

چرا شمع خودرو باید به موقع تعویض شود؟

اگر شمع موتور به درستی عمل نکرده و جرقه صحیحی ایجاد نکند، مخلوط سوخت و هوا داخل سیلندر به درستی محترق نمی شود که اصطلاحا به آن، احتراق ناقص می گویند. در این شرایط موتور در حالت دور آرام با لرزش کار می کند و به تدریج دچار آسیب دیدگی های جدی می شود.

خرابی شمع همچنین موجب افزایش مصرف سوخت خودرو می شود. زیرا احتراق در یک یا چند سیلندر به درستی انجام نمی شود و درنتیجه مقدار سوختی که داخل سیلندر پاشیده می شود بیشتر خواهد شد تا موتور بتواند عملکرد درستی داشته باشد.

از طرف دیگر چون جرقه شمع ضعیف شده، بخشی از سوخت بدون اینکه سوزانده شود از اگزوز خارج می شود که در نهایت موجب افزایش آلایندگی و مصرف سوخت خواهد شد.

یکی دیگر از دلایلی که نشان می دهد شمع موتور خودرو باید تعویض شود، شتاب گیری ضعیف ماشین است. عملکرد نامناسب شمع موجب می شود مخلوط سوخت و هوا به درستی محترق نشده و موتور در شتاب گیری یا گاز دادن ناگهانی کم بیاورد.

اگر دو سر شمع موتور به طور کامل خورده شود می تواند آسیب جدی به سیلندر موتور شما وارد کند به حدی که مجبور شوید هزینه های سنگینی برای تعمیر موتور خودرو بپردازید.

تعویض شمع موتور خودرو

نشانه های خرابی شمع ماشین

  • تک کار کردن خودرو در دور آرام
  • افزایش مصرف سوخت
  • افت شتاب و کشش خودرو
  • بالا رفتن دمای آب

راهنمای خرید شمع خودرو

هنگام خرید شمع خودرو جدید، باید مطمئن شوید که قطعات خریداری شده کاملا مناسب خودروی شما هستند. شمع موتور ماشین های مختلف مانند شمع پراید ، شمع سمند، شمع دنا، شمع رانا و … کاملا با هم متفاوت است و بهتر است هنگام خرید حتما دقت کنید که شمع موتور مناسب خودروی خود را انتخاب کرده اید.

دسته بندی شمع موتور خودرو موجود در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی لوازم یدکی خودرو می‌توانند به شما در انتخاب درست شمع مناسب ماشین تان کمک کنند اما از آنجاییکه مدل‌ها و برندهای مختلف زیادی برای سفارش و خرید آنلاین خواهید داشت، بهتر است قبل از خرید با یک مکانیک باتجربه مشورت کنید.

در ساخت برخی از انواع شمع های ماشین از فلزات گرانبها مانند پلاتین یا ایریدیوم استفاده می شود که معمولاً قیمت بیشتری نسبت به فلزات معمولی مانند مس دارند، اما معمولاً در برابر سایش بسیار بهتر مقاومت می کنند.

خرید شمع‌ موتور ارزان‌ ممکن است در ابتدا مقرون به صرفه به نظر برسد اما احتمالا نسبت به شمع های باکیفیت، سریعتر خورده شده و نیاز به تعویض پیدا می کند. به طور کلی، بهتر است همان مارک و مدلی را انتخاب کنید که خودرو با آن عرضه شده است اما اگر شمع موتور فابریک خودروی شما کیفیت مناسبی نداشته و به سرعت نیاز به تعویض پیدا کرده می توانید با راهنمایی یک مکانیک متخصص، مدل یا برند دیگری را خریداری کنید که کیفیت بهتری داشته و در عین حال مناسب ماشین شما باشد.

از پرفروش ترین و باکیفیت ترین انواع شمع موتور موجود در بازار، چند مدل زیر را به شما معرفی می کنیم:

شمع پایه بلند سوزنی بوش ایریدیوم FR7MPP10

برای خرید شمع پایه بلند سوزنی بوش ایریدیوم FR7MPP10 روی کادر آبی رنگ بالا کلیک کنید.

برای خرید شمع ایریدیوم بوش پایه کوتاه سوزنی ایریدیوم روی کادر آبی رنگ بالا کلیک کنید.

شمع پایه کوتاه دنسو K20PR-U

برای خرید شمع دنسو پایه کوتاه K20PR-U روی کادر آبی رنگ بالا کلیک کنید.

خرید اینترنتی شمع موتور خودرو

وقتی صحبت از عملکرد موتور به میان می آید، خرید لوازم یدکی باکیفیت حرف اول را می زند. انواع لوازم یدکی ارائه شده در سایت پژمان پارت از برندهای معتبر همراه با گارانتی عرضه شده و امکان ارسال محصولات سفارش داده شده از سایت ما به سراسر کشور وجود دارد.

اگر می خواهید عملکرد موتور خودروی شما روان و کارآمد باشد، می توانید نسبت به خرید شمع خودرو با بهترین کیفیت از فروشگاه لوازم یدکی خودرو پژمان پارت اقدام کنید تا از کارکرد صحیح و عمر طولانی شمع های جدید خودرو اطمینان داشته باشید.

در پایان می توانید جهت دریافت مشاوره و خرید شمع خودرو با کارشناسان پژمان پارت تماس بگیرید. کارشناسان پژمان پارت آماده پاسخگویی به سوالات مشتریان عزیز می باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا