دسته‌بندی نشده

تفاوت تسمه دینام و تسمه تایم چیست؟

تفاوت تسمه دینام با تسمه تایم

به طور کلی تسمه ها برای انتقال نیرو استفاده می شوند. در خودرو نیز برای اینکه بتوانیم قطعاتی مثل دینام را به حرکت دراوریم از تسمه استفاده می کنیم. تسمه های خودرو انواع متفاوتی دارند که دو مدل از پرکاربردترین آنها، با نام تسمه دینام و تسمه تایم شناخته می شوند. شاید بپرسید فرق تسمه دینام با تسمه تایم چیست؟ در این مقاله به بررسی تفاوت تسمه دینام و تسمه تایم می پردازیم.

تفاوت تسمه دینام با تسمه تایم از لحاظ شکل ظاهری

اولین فرق بین تسمه تایم و تسمه دینام در ظاهر آنها است. یک طرف تسمه تایم به شکل دندانه دار ساخته می شود در حالیکه هر دو طرف تسمه دینام صیقلی و صاف است.

تسمه دینام دارای انواع مختلفی است و بسته به نوع طراحی خودرو ممکن است یکی از مدل های زیر در آن استفاده شود:

تسمه دینام ذوزنقه‌ای

سطح مقطع این تسمه به شکل ذوزنقه است. انتقال حرکت این نوع تسمه از دو طرف آن است. تسمه های ذوزنقه‌ای روی شیار پولی هایی به شکل ذوزنقه قرار می گیرند. مشخصات تسمه شامل ضخامت و طول برحسب اینچ، روی آن نوشته می شود. رایج ترین نوع تسمه ذوزنقه ای سایز A می باشد که در این مدل پهنای تسمه ۸ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۳ میلیمتر است.

تسمه دینام تخت

سطح مقطع این تسمه مستطیلی است و دارای شیارهایی است که روی شیارهای پولی قرار می گیرد. روی این تسمه ها نیز مشخصات آن نوشته می شود که شامل تعداد شیار، استاندارد تسمه و طول تسمه برحسب میلیمتر است.

تسمه تایم تخت

فرق بین تسمه تایم و تسمه دینام تخت از لحاظ ظاهری، وجود دندانه های روی تسمه تایم است. از آنجاییکه تسمه تایم به هیچ وجه نباید روی پولی سر بخورد چون در غیراینصورت تایم موتور به هم می ریزد و موتور روشن نشده یا به قطعات اصلی آن آسیب می رسد، این دندانه ها روی آن طراحی شده اند.

فرق تسمه دینام با تسمه تایم در زمان تعویض

فرق تسمه دینام و تسمه تایم از لحاظ زمان تعویض در این است که تسمه تایم حتما باید در موعد مقرر و زمانیکه علائم خرابی در آن دیده شد به سرعت تعویض شود؛ زیرا پارگی تسمه تایم به قطعات مهمی از جمله موتور و سیلندر خودرو آسیب وارد می کند. در حالیکه، تسمه دینام را می توان حتی بیش از زمانیکه سازنده تعیین کرده در خودرو مورد استفاده قرار داد؛ زیرا خرابی تسمه دینام موجب آسیب دیدگی سایر قطعات خودرو نمی شود.

به طور کلی تسمه ذوزنقه ای و تسمه تخت هر ۴ سال یکبار تعویض می شود. اما ممکن است تسمه ها زودتر یا دیرتر از موعدی که کارخانه سازنده تعیین کرده خراب شوند. به همین علت حتما باید قبل از تعویض تسمه دینام یا تسمه تایم به یک مکانیک مراجعه کنید تا خرابی تسمه ها بررسی شود.

اگر با مراجعه به مکانیک متوجه شدید که دیسک و صفحه خودرو شما نیز نیاز به تعویض دارد می توانید خرید دیسک و صفحه از برندهای معتبر را نیز از فروشگاه اینترنتی پژمان پارت انجام دهید. برخی از پرفروش ترین لوازم جانبی این سایت عبارتند از:

فرق تسمه تایم با تسمه دینام

تشخیص خرابی تسمه ها

تشخیص خرابی تسمه ها فرق چندانی باهم ندارد فقط کافی است آنها را از محل خود خارج کرده و سطح آن ها را مورد بررسی قرار دهید. اگر هر گونه بریدگی، خوردگی، ساییدگی یا ترک روی سطح آن مشاهده کردید باید نسبت به خرید تسمه تایم یا تسمه دینام اقدام کنید.

تفاوت تسمه تایم و دینام از لحاظ عملکرد

عملکرد تسمه دینام به این شکل است که یک پولی روی میل لنگ قرار می گیرد که به همراه میل لنگ می چرخد، یک پولی هم روی پمپ هیدرولیک قرار می گیرد. تسمه روی این دو پولی نصب می شود و حرکت پولی اول تسمه دینام را می چرخاند.  چرخش تسمه دینام، موجب حرکت پولی دوم و در نهایت کار کردن پمپ هیدرولیک می شود.

تفاوت تسمه دینام و تسمه تایم از لحاظ عملکرد در این است که از تسمه تایم برای به حرکت درآوردن میل سوپاپ استفاده می کنیم.

تفاوت تسمه دینام با تسمه تایم از لحاظ نصب

فرق تسمه تایم و تسمه دینام از لحاظ نصب در موقعیت قرار گیری شان در خودرو است. اما به طور کلی برای نصب تسمه ها از قطعه ای به نام تسمه سفت کن استفاده می شود تا شل یا سفت بودن تسمه تایم یا تسمه پروانه تنظیم شود. تسمه سفت کن موجب می شود تسمه به پولی کاملا بچسبد و در جای خود محکم شده و از سر خوردن آن جلوگیری شود.

برای نصب تسمه ها از قطعات دیگری نیز استفاده می شود که به نام هرزگرد شناخته می شوند. هرزگردها مسیر حرکت تسمه را مشخص کرده و جهت انتقال نیرو را هدایت می کنند.

فرق بین تسمه تایم و تسمه دینام از لحاظ پارگی

در برخی خودروها اگر تسمه تایم پاره شود فقط موتور خاموش شده و دیگر روشن نمی شود. اما در سایر خودروها اگر تسمه تایم پاره شود احتمال آسیب شدید به موتور وجود دارد زیرا احتمال برخورد سوپاپ با پیستون وجود دارد که خسارت زیادی به ماشین وارد می شود. بنابراین بهتر است حتما تسمه تایم را در موعد مقرر تعویض کنیم.

فرق تسمه دینام با تسمه تایم از لحاظ نحوه تعویض و نصب

فرق تسمه دینام و تسمه تایم از لحاظ تعویض و نصب به نوع خودرو بستگی دارد. اما به طور کلی برای تعویض تسمه دینام باید پیچ آلترناتور شل شده و به سمت داخل هل داده شود تا تسمه آزاد شود. به این ترتیب می توانیم تسمه را از جای خود خارج کنیم و با یک تسمه جدید جایگزین کنیم. برای جا زدن تسمه نیز باید آن را روی پولی واترپمپ و پولی الترناتور قرار دهیم، سپس آلترناتور را به سمت عقب می کشیم تا شل یا سفت بودن تسمه تنظیم شود. در نهایت پیچ را سفت می کنیم تا تسمه در جای خود محکم شود.

تفاوت تسمه تایم و تسمه دینام از لحاظ خرابی

فرق تسمه تایم و تسمه دینام از لحاظ خرابی باید با تشخیص مکانیک متخصص بررسی شود. یکی از مهمترین دلایل پاره شدن تسمه تایم یا تسمه پروانه شل یا سفت بودن آن است. اگر نحوه تعویض تسمه تایم یا تسمه دینام به درستی رعایت نشود و تسمه ها بیش از حد شل یا سفت باشند، از جای خود در می رود یا به سرعت فرسوده شده و پاره می شوند.

میزان شل یا سفت بودن تسمه را به این صورت بررسی می کنیم که با انگشت روی آن فشار می دهیم حدود یک یا دو سانتی متر باید بالا و پایین شود اما اگر میزان جابجایی بیشتر یا کمتر از این حد بود باید شل یا سفت بودن تسمه تنظیم شود.

برای آگاهی بیشتر می توانید مقاله نحوه تعویض تسمه تایم را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید : آموزش نحوه تعویض تسمه تایم

تفاوت تسمه دینام با تسمه تایم از لحاظ برندهای تولید کننده

در زمان خرید تسمه ها باید به فرق تسمه دینام با تسمه تایم از نظر برند تولید کننده دقت کنید. برندهای تولید کننده تسمه برای انواع خودرو متفاوت است. به عنوان مثال، برای خرید تسمه خودروهای زیر می توانید برندهای معتبر آن را از فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت بررسی کنید.

همچنین می توانید قیمت انواع تسمه های تولید شده توسط برندهای معتبر را که در ادامه به شما معرفی می کنیم استعلام کرده و در سایت به صورت آنلاین سفارش دهید.

خرید بهترین تسمه تایم خودرو از برندهای معتبر

خرید اینترنتی لوازم یدکی خودرو

در این مقاله فرق تسمه دینام و تسمه تایم را با هم بررسی کردیم و تفاوت تسمه تایم و دینام از لحاظ ظاهری، عملکرد، نحوه تعویض و برندهای تولید کننده را با شما به اشتراک گذاشتیم. اما تسمه ها تنها قطعاتی نیستند که نیاز به تعویض پیدا می کنند.

از پرفروش ترین لوازم جانبی عرضه شده در سایت پژمان پارت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمامی لوازم یدکی موجود در سایت فروشگاه لوازم یدکی پژمان پارت از برندهای معتبر و با گارانتی و ضمانت اصل بودن به فروش می رسند. در فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی خودرو پژمان پارت می توانید تمام قطعات مورد نیاز خودروی خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا